Sinds de oprichting van het Red Bull Racing-team heeft de Oostenrijkse racefamilie aardig wat coureurswissels doorgevoerd. Niet alleen de afgelopen jaren, in de zoektocht naar de perfecte tweede coureur naast Max Verstappen, maar ook in de eerste jaren van het toentertijd nieuwe team. Daar werd ook Vitantonio Liuzzi slachtoffer van, zo legt hij uit in de Inside Line-podcast. Het begon allemaal goed voor de Italiaan, die in 2006 kon rekenen op een fulltime stoeltje bij Toro Rosso. Hij was dat jaar de enige puntenscoorder voor Toro Rosso en leek goed binnen het team te liggen, dus de toekomst zag er rooskleurig uit voor Liuzzi.
Toch was niets minder waar, want de Italiaan werd de deur gewezen aan het einde van het seizoen van 2007. Toro Rosso sprak een voorkeur uit voor Sebastien Bourdais, die het stoeltje van Liuzzi overnam, terwijl de Italiaan het idee had dat zijn carrière juist tot bloei kwam binnen de Red Bull-familie. Liuzzi wijst nu naar tienvoudig Grand Prix-winnaar Gerhard Berger als 'boosdoener' in zijn breuk met Red Bull, aangezien Bourdais steun kreeg van de Oostenrijker, die toentertijd ook mede-eigenaar was van Toro Rosso.
"Het was allemaal wat verwarrend toentertijd, want toen ik nog bij Red Bull zat, dacht ik dat ik daar mijn hele carrière zou blijven zitten. Ik paste perfect binnen het merk en het was één grote familie, maar toen kwam Gerhard Berger bij Toro Rosso terecht. Daar ontstond de eerste frictie, want hij had zijn eigen belangen ten opzichte van de andere coureurs. Hij steunde Bourdais, samen met Nicholas Todt, en daarom begon hij er druk op te leggen."
"In mijn laatste jaar bij Toro Rosso besloot Dietrich Mateschitz Sebastian Vettel in de andere auto te zetten, in plaats van Scott Speed. Ik had een fantastisch seizoen en was ontzettend competitief in de tweede helft van het jaar, ook toen Vettel mijn teamgenoot werd, maar Berger had andere plannen. Uiteindelijk was ik er vrij zeker van dat mijn plek voor 2008 snel bevestigd zou worden, want wat pace, consistentie en mijn positie binnen het team zat het allemaal goed. Gerhard had echter andere ideeën voor de toekomst, laat ik het zo zeggen. Uiteindelijk gingen we dus niet op de leukste manier uit elkaar, door Gerhard."
Anderen bekeken ook:
Rommelige breuk
Liuzzi zou zijn Formule 1-carrière uiteindelijk voortzetten met een overstap naar Force India tijdens de slotfase van het 2009-seizoen, waar hij ook in 2010 nog bleef hangen. Hij bracht zijn laatste seizoen door bij HRT, alvorens hij in 2011 zijn racehelm aan de wilgen hing. Als Liuzzi nu echter terugkijkt op zijn carrière, had hij daar toch heel wat anders van verwacht. "Dat was voor mij wel het breekpunt met Red Bull, want als dat niet was gebeurt, denk ik dat ik daar de rest van mijn carrière nog door zou hebben gebracht."
"Dietrich Mateschitz geloofde echt in me en ik had hetzelfde gevoel tegenover de rest van het team. Hij was als een vader voor me en het was echt fantastisch om met hen te mogen werken. Maar Gerhard was toen de schakel die voor de breuk zorgde. Het is een lang verhaal, vooral hoe hij dat heeft gedaan, maar het was niet de leukste manier en ook zeker niet netjes. Maar dat gebeurt nou eenmaal in zo'n grote sport, daar moet je in iedere situatie vechten."
"We hebben echt hard gevochten met Gerhard en ik was ook echt pissig door die hele situatie. Het was zelfs zo erg dat ik niet het gevoel had dat ik dit tegen Dietrich Mateschitz uit kon spreken, omdat hij en Berger al zoveel jaren partners waren."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!