Toen Max Verstappen begin dit jaar vijf van de eerste zeven races wist te winnen, had niemand verwacht dat er een spannende titelstrijd aan zat te komen. Echter sinds de Grand Prix van Miami is het tij compleet gekeerd. McLaren komt met de week dichterbij en is Red Bull in het constructeurskampioenschap inmiddels genaderd tot slechts acht punten. De Grand Prix van Italië was misschien wel het dieptepunt van het jaar. Uiteraard op de baan, met 'slechts' een zesde en achtste plek, maar ook zeker buiten de baan.
Want bij Red Bull lijkt het probleem tot extreem veel vraagtekens te leiden. Helmut Marko kon wel bevestigen dat Max Verstappen iets had gevonden, maar dat het waarschijnlijk nog tot de GP in Austin gaat duren voor dit is opgelost. In Italië liep ook Vitantonio Liuzzi rond. De voormalig Red Bull-coureur werd door de NOS gevraagd naar de problemen bij zijn voormalige team: "Natuurlijk is er het een en ander veranderd sinds de afgelopen tijd. De suprematie van Red Bull en Max is duidelijk veranderd en nu is McLaren bezig met een geweldige inhaalslag."
Volgens de Italiaan is het ook niet gek dat Red Bull nu moeite heeft met de balans van de auto. Liuzzi is namelijk van mening dat de onrust binnen het team uiteindelijk heeft geleid tot de huidige situatie: "Natuurlijk veranderen er dingen als je een auto ontwikkelt, omdat je natuurlijk dingen test in de windtunnel en in de simulators, maar soms veranderen deze updates de balans van de auto. En ik denk dat in de laatste paar maanden, na de aardbevingen binnen Red Bull, er duidelijk een paar dingen zijn veranderd binnen het team. Ik denk dat de ontwikkeling een beetje op zijn beloop is gelaten. Laten we zeggen dat het niet zo'n sterke ontwikkeling was als in het verleden, en McLaren deed alles goed op het juiste moment."
"Dus ik denk dat het een combinatie van dingen is, maar de balans kan natuurlijk van circuit tot circuit veranderen, omdat we, zoals Monza, een supersnel circuit hebben. Dadelijk ga je naar Singapore, en dan ligt de snelheid weer heel laag. Alles kan van circuit tot circuit veranderen, maar ik denk dat de ontwikkeling van Red Bull een beetje anders is dan normaal, niet zoals in het verleden. Dat betekent niet dat het kampioenschap in gevaar is, maar dingen kunnen veranderen", aldus de voormalig F1-coureur.
Neutrale auto
Aan het begin van dit jaar baarde Red Bull opzien door radicaal van concept te veranderen. In de eerste paar races leverde dit geen problemen op, maar de laatste weken lijkt Red Bull steeds minder goed de eigen auto te begrijpen. Volgens Liuzzi is dat ook deels het probleem: "Red Bull had eerst een vrij neutrale auto die je kunt pushen en vertrouwen. Nu kan het gebeuren dat je een lichtere achterkant hebt bij het insturen en dat (de auto red.) in het midden van de bocht uitstapt bij het sturen. Dit zijn de dingen die kunnen gebeuren. Als je te weinig grip hebt op de vooras of op de achteras, kan de auto uit balans raken en midden in de bocht uitbreken."
"Daardoor verlies je vertrouwen in de auto. Je gaat dus niet zo snel de bocht in als je normaal doet. Je vertrouwt de auto niet. Je kunt fouten maken. Je bent niet consistent. Al deze dingen zijn het probleem van Red Bull op dit moment," zo vervolgt de Italiaan die 81 keer aan de start van een Grand Prix stond. "Ze willen dit kampioenschap natuurlijk niet verliezen, dus werken ze dag en nacht aan de ontwikkeling. Ze proberen de downforce te vinden, want dat is de sleutel tot een (succesvolle red.) Formule 1-auto. Dus ik weet zeker dat Red Bull hard aan het vechten is in Milton Keynes om die tienden van een seconde te vinden. Maar ik denk dat we een mooi einde van het seizoen tegemoet gaan."
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!