Frits van Amersfoort is een ervaren rot binnen de autosport. Als teambaas van Van Amersfoort Racing (VAR) werkte hij met bekende namen als Jos Verstappen, Charles Leclerc en Tom Coronel. VAR is actief in onder meer de Formule 2, Formule 3 en Formula Regional-kampioenschappen.
Ook werkte Van Amersfoort met niemand anders dan Max Verstappen. In april 2014 maakte de toen pas zestienjarige Verstappen zijn Formule 3-debuut voor VAR. Van Amersfoort blikt in een exclusief interview met RacingNews365 terug op die periode.
Hij trapt af: "Volgend jaar is het tien jaar geleden dat Max bij ons reed." Hij herhaalt: "Tien. Jaar. Geleden. Toen was het nog een mannetje. En kijk nu eens..."
Tekst gaat verder onder afbeelding.
"Hij was toen al de baas, en dat is hij nog steeds."
Als we het kopstuk van het Nederlandse raceteam vragen of anno 2014 ook al duidelijk was dat Verstappen een bijzonder talent was, antwoordt hij stellig: "Het antwoord daarop is 'ja.' Hij was meteen de snelste. Zowat de helft van de coureurs die in 2014 Formule 3 reden, zijn nu actief in de Formule 1. Hij was toen al de baas, en dat is hij nog steeds."
Van Amersfoort vervolgt zijn lovende verhaal. Hij verwerkt een uitspraak van voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone. "Ecclestone zegt dat Max hard op weg is om de beste coureur aller tijden te worden. Daar ben ik het helemaal mee eens."
De autosportveteraan is van mening dat Verstappen het beste in ieder team naar boven haalt. Soms kan de Limburger een team zelfs beter laten lijken dan het daadwerkelijk is, met dank aan zijn kwaliteiten en motivatie, stelt Van Amersfoort.
"Ik weet inmiddels genoeg van de autosport om dat te kunnen zeggen", besluit Van Amersfoort. "Je ziet het natuurlijk wanneer je kijkt naar zijn teamgenoten. Hij haalt constant het maximale eruit. Maar het is logisch. Elk team, of het nu een F2-, F3-, of FRECA-team is, wordt beter wanneer je zo'n persoon in de auto hebt. Natuurlijk is Red Bull momenteel by far beter dan de rest. Ze hebben de beste coureur aller tijden."
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Welke potentiële teamgenoot kan zich wél meten met Verstappen?
Waar Verstappen afgelopen weekend overtuigend kampioen werd, is het nog maar de vraag of zijn teamgenoot Sergio Perez überhaupt tweede wordt in het kampioenschap. De Mexicaan staat meer dan tweehonderd punten achter zijn teamgenoot en voelt de hete adem van Mercedes-coureur Lewis Hamilton in zijn nek. Is er een coureur die zich kan meten aan de prestaties van Verstappen, wanneer je hem/haar het tweede Red Bull-stoeltje biedt? Van Amersfoort denkt er het zijne van.
"Op dit moment kan niemand tegen hem op. Elke teamgenoot wordt gewoon vershredderd, zou ik bijna zeggen. Als team heb je niet alleen met Max te maken, maar met de hele Verstappen-beweging die erachter zit." Met die uitspraak doelt Van Amersfoort op onder meer de steun die Verstappen krijgt van vader Jos en manager Raymond Vermeulen. "Die zorgen ervoor dat een team hoe dan ook op de toppen van hun tenen blijft lopen. Dat was in de tijd dat Max bij ons reed niet anders."
Tekst gaat verder onder afbeelding.
De andere teams dachten dat onze motor vijf cilinders had. De motor had er maar vier. Max was de vijfde cilinder.
Verstappens eerste F1-overwinning in Spanje, de fenomenale regenrace in Brazilië (2016), dié seizoensontknoping in Abu Dhabi... Het zijn veelvoorkomende antwoorden wanneer aan prominente autosportfiguren wordt gevraagd wat hun favoriete Verstappen-moment was. Op het lijstje van Van Amersfoort staat een heel ander moment bovenaan.
"Imola, 2014. Ergens eind september, begin oktober. De race voor Imola vond plaats op de Nürburgring. We namen drie keer tien plaatsen gridstraf mee vanuit Duitsland wegens een kapotte motor."
Voorheen reed men gedurende een F3-weekend drie races. Verstappen kreeg voor alle drie de races in Imola een gridstraf van tien plekken. De VAR-teambaas gaat verder: "Max flikte iets dat nooit gebeurde in de Formule 3. Hij reed van plek elf naar twee. Waarom ik dat zo speciaal vind? Omdat dat eigenlijk gewoon niet kan. Kijk, in de Formule 1 is dat niet zo bijzonder. Maar in de F3 rijdt iedereen met hetzelfde materiaal. Vanuit dat opzicht is Max niks veranderd. Je zag onlangs dat hij, wegens een teleurstellend weekend in Singapore, des te meer getergd was om te presteren in Japan. Dat was destijds net zo. Op de Nürburgring liep het allemaal niet zo lekker. Het weekend erna kwam de echte Verstappen ineens bovendrijven.
Van Amersfoort sluit af met een komische anekdote. "Weet je wat zo leuk was aan die race in Italië? Antonio Giovinazzi won die race, zijn thuisrace. Iedereen reed toen met een Volkswagen-motor met vier cilinders. Die Italianen waren alles behalve blij, ze dachten dat wij vijf cilinders hadden. Maar die vijfde cilinder, dat was Max."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!