Red Bull Racing heeft volgens Scalabroni met de RB14 een winnende auto gebouwd waarmee het weleens een einde kan gaan maken aan de dominantie van de zilverpijlen. Scalabroni was in het verleden werkzaam als ontwerper bij zowel Williams als Ferrari en laat in gesprek met Motorsport.com dan ook weten dat Red Bull met de RB14 de juiste richting is ingeslagen. "De RB14 heeft absoluut de meeste indruk op mij gemaakt. Het grootste probleem van de 2018-bolides is natuurlijk de Halo en dat heeft ontwerper Adrian Newey ontzettend goed opgelost." "Iedereen onderschat de negatieve impact van de Halo op de prestaties van de motor, maar de Halo zorgt voor turbulentie richting de airbox en dat beperkt het vermogen want er is minder schone lucht beschikbaar. Ferrari, Sauber en Toro Rosso proberen deze negatieve impact te verhelpen met vleugeltjes op de Halo. Red Bull heeft als enige het probleem echt opgelost."
De voormalige topontwerper voegt hier aan toe: "Red Bull profiteerde vorig jaar al het meeste van de extreme rake. Met het onderste deel van de wagen genereren ze veel downforce. Dit jaar heeft Newey onderzocht hoe ver de achterkant omhoog gebracht moet worden om de Halo de luchtbaan richting de airbox niet te laten beïnvloeden. Hierdoor kan Red Bull het volledige vermogen van de Renault motor benutten." "Mercedes heeft juist het meeste last van de negatieve impact van de Halo waardoor Toto Wolff de Halo het liefst met een kettingzaag te lijf wil gaan. Ferrari rijdt ook met rake, maar de achterkant staat niet hoog genoeg om de airbox vrij te krijgen." "Als Red Bull met Renault betrouwbaar is dan wordt het lastig om Max Verstappen en Daniel Ricciardo te stoppen."
Meest gelezen