De reactie van Williams-teambaas James Vowles in de Williams-debrief op het de acties van Kevin Magnussen laat zich het beste omschrijven als passief-agressief. Magnussen drukte eerste Alexander Albon in de muur, om daarna met een bruuske actie Yuki Tsunoda in te halen en daarna alles en iedereen op te houden, waardoor Nico Hulkenberg ruim daarvoor een gat kon slaan richting een veilige pitstop en één WK-punt.
"Vragen over of dat geoorloofde en sportieve tactieken zijn, zijn vragen die we als organisatie en als sport aan moeten kaarten", zo stelt Vowles. "Daar moeten we met het oog op de toekomst naar kijken, maar als ik puur van mezelf uit ga, is dat niet de manier waarop ik zou willen racen."
Vowles is er van overtuigd dat als Magnussen die tactiek niet had toegepast Williams de snelheid had om aanspraak te maken op die tiende plek van Hulkenberg, ook al was de auto van Albon beschadigd na de kleun van Magnussen eerder in de race. Hoeveel kostte hem dat?
"Op aerodynamisch vlak misschien een tiende van een seconde, maar dat vertelt niet het hele verhaal. Door het verlies druk op de voorzijde, sleten de banden sneller dan normaal het geval zou zijn. Dat komt heel nauw."
"Dat maakt dat over een langere stint op harde banden het tijdverlies toch begon op te lopen. Zonder die problemen hadden we meer kans gehad om Magnussen in te halen."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!