Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
James Vowles

Vowles ziet F2 naderen met nieuwe F1-regels: "Fundamentele mismatch"

Nu de reglementen voor 2026 officieel bekend zijn gemaakt, beginnen ook de eerste vraagtekens rondom die reglementen op te duiken. James Vowles, teambaas van Williams, is vooral bang dat de Formule 1 haar status als koningsklasse van de autosport kwijtraakt wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden.

De FIA onthulde de nieuwe chassisregels voorafgaand aan de Grand Prix van Canada. Deze regels omvatten de veelbesproken X- en Z-modus, waarmee actieve aerodynamica wordt toegepast op zowel de voorvleugel als de achterkant van de auto. Hoewel dit noodzakelijk is vanwege de nieuwe regels voor de motoren, hoopt men dat deze aanpak de topsnelheden beschermt. Want die krijgen een flinke klap door de toename van hybride vermogen in de motorregels. Tegelijkertijd moeten de nieuwe reglementen de benodigde downforce behouden om zo de bochtensnelheden te handhaven. 

Er wordt echter gevreesd dat de algehele richting tot een drastische verhoging van de rondetijden zal leiden, waardoor F1 zal afglijden naar het niveau van andere series, zoals Super Formula, IndyCar en zelfs de Formule 2. Het is iets waar al eerder kritisch over gesproken werd, zo ook door de teambaas van Williams, James Vowles. Hij is bang dat de Formule 1, vanaf 2026 haar status als koningsklasse verliest.

"Het is van groot belang dat we nog steeds de toonaangevende serie in de autosport zijn", zo vertelt Vowles aan de media, waaronder RacingNews365, wanneer hij wordt gevraagd hoe belangrijk het is dat F1 de koningsklasse van de autosport blijft. "Zo zie ik ons. Wij zijn het topje van de ijsberg. En daarom moeten we ervoor zorgen dat we onze prestaties en snelheid kunnen handhaven. En op dit moment denk ik dat Andrea (Stella, teambaas van McLaren, die zei dat de nieuwe auto's op dit moment te langzaam zullen zijn in de bochten en te snel op de rechte stukken) het goed heeft samengevat. Er is sprake van een fundamentele mismatch."

Vertrouwen in oplossing

Toch is er weinig echte bezorgdheid dat de Formule 1 uiteindelijk langzamer zal zijn dan F2, en de FIA gaf al aan open te staan voor het aanpassen van de reglementen. Toch zullen de teams moeten samenwerken om de reeds bevestigde regels nog te veranderen. Op dit moment lijkt het er op dat het gat tussen de Formule 1 en Formule 2 slechts luttele secondes wordt, iets wat voor Vowles te weinig is. Toch heeft de Brit er nog steeds vertrouwen in dat er een 'betere oplossing' komt.

"Het verschil in prestaties met een F2-auto kan slechts enkele seconden bedragen. En dat begint een beetje krap te worden, vooral als je het vergelijkt met de andere series in de wereld die je hebt genoemd (Super Formula en IndyCar)," zo legt hij uit. "Maar zoals Andrea al zei, zijn dit ontwerpregels. En deze week nog zijn er twee wijzigingen doorgevoerd die behoorlijk wat downforce hebben weggenomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we tot een betere oplossing zullen komen. Het is niet zo dat we er zo ver vanaf zijn. Er is alleen wel wat meer werk voor nodig."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull zullen orde op zaken stellen in Spanje

Is Red Bull In Spanje als vanouds weer de gedoodverfde favoriet of zijn de problemen substantiëler van aard? Heeft Mercedes definitief de aansluiting gevonden? Het zijn vragen waarover de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zich buigen in onze kakelverse nieuwe Formule 1-podcast. Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership