Bij een nieuwe generatie bolides in de Formule 1 hoort natuurlijk een vernieuwde F1 game. F1 22, de nieuwste editie van de populaire reeks, heeft zich dan ook volledig aangepast aan de nieuwe ground effect-auto's. Het resultaat? Een nieuwe ervaring tijdens het racen én meerdere nieuwe features. Zo kan men onder meer genieten van VR-ondersteuning, het racen met de safety cars en is er een A daptive AI, waardoor de 'computer' directer dan ooit reageert op de rijstijl van de speler. RacingNews365 sprak met Lee Mather, Senior Creative Director van F1 22, en belicht wat de fans kunnen verwachten van de nieuwste F1-game.
In het kort: de nieuwe F1 22-game
De nieuwe generatie Formule 1-bolides : Niet alleen een veranderd uiterlijk, maar de échte ervaring van de ground effect-auto's. Adaptive AI : De computer past zich aan aan de racekwaliteiten van de speler. Virtual Reality : VR-brillen ondersteund op PC. Cross Platform : Playstation versus Xbox versus PC - wordt na de release toegevoegd aan F1 22. Kies zelf je raceopties: Tijdens de safety car-periode of pitstops zelf het stuur pakken? Of liever broadcast? Dit kies je zelf. F1 Live: Een nieuwe omgeving in de game met supercars, accessoires, trofeeën en de mogelijkheid om te levelen. Sprintrace-weekenden. Race met supercars én met de Safety Cars.
_uerueeZmEI
De nieuwe generatie Formule 1-bolides
Naast vernieuwde kwalificatieformats, sprintrace-weekenden en een aantal nieuwe circuits is er natuurlijk één verandering die er met kop en schouders bovenuit steekt: de nieuwe technische F1-reglementen die in 2022 zijn ingegaan. Mather en zijn team hebben nauw samengewerkt met de Formule 1 om ook F1 22 voor te bereiden op de nieuwe generatie auto's. "We hebben het geluk samen te mogen werken met Ross Brawn (sportief directeur van de F1, red.) en zijn team om zo te begrijpen wat ze probeerden te bereiken met de nieuwe reglementen. We konden dus al vroeg beginnen met het ontwikkelen van enkele modellen en te kijken hoe de aerodynamica werkt en hoe het natuurkundig in zijn werk gaat. Ook de banden verschillen dit jaar." De F1-game heeft dus niet alleen het uiterlijk van de auto's aangepast. Door de nieuwe fysica en aerodynamica, welke ook is toegepast in F1 22, is het verschil duidelijk te merken. Mather: "De auto's verschillen significant ten opzichte van vorig jaar en ze voelen ook echt anders, wat natuurlijk fantastisch is."
Adaptive AI voor nieuwe spelers
Er is een breed scala aan soorten spelers van de Formule 1-game. Sommige spelers racen af en toe paar rondes met een controller, terwijl doorgewinterde gamers urenlang in de simulator zitten en de bolides tot in de details afstellen. Om de game voor elke soort speler te verbeteren, zijn er een aantal nieuwe elementen toegevoegd aan F1 22. Spelers kunnen zelf kiezen of ze de formatieronde, safety car en pitstops zelf uitvoeren, of vervangen door een cinematische scène. Daarnaast maakt de F1-game dit jaar gebruik van Adaptive AI . In plaats van de computer op een bepaalde moeilijkheidsgraad in te stellen, past de computer zich automatisch aan aan het rijvermogen van de speler. "Elk jaar wordt de AI intelligenter en wat het in essentie doet is kopiëren wat de speler mogelijk gaat doen. Ze hebben strategieën, bandenslijtage, alles wordt ook gedaan door de AI", legt Mather uit. " Voor spelers die nieuwer zijn met het spel werd al veel gedaan: traction control, een systeem dat blokkerende banden voorkomt, stuurhulp... ze kunnen een Formule 1-auto besturen, maar toch niet helemaal meedoen met de race. De Adaptive AI houdt de spelers juist in de race. De strategie is hierbij wat minder belangrijk, mede omdat ze bijvoorbeeld races van drie of vijf rondes rijden." "De AI reageert anders. Ze zijn wat langzamer en wat minder agressief. Het hele idee: een speler die een Formule 1-race ziet en denkt, 'ik wil dit spelen', kan gaan racen zonder dat de AI gelijk domineert."
VR-ondersteuning én het langverwachte Cross Platform-play
De meer ervaren gamers vroegen al een tijd om twee specifieke features: VR-ondersteuning en Cross Platform-play. Beide mogelijkheden zitten dit jaar in de Formule 1-game. Virtual Reality wordt dit jaar eerst uitgerold voor de PC-gamers. "Het is natuurlijk een grote stap, waarvoor we samengewerkt hebben met een ander team op de VR voor elkaar te krijgen", aldus Mather. "Zij hebben dit ook al gedaan voor onze Dirt-games, dus ze kenden onze game engine (de softwarematige basis van een computerprogramma, red.) en onze technologie al. We wisten dat ze een sterke Virtual Reality-experience neer konden zetten. Dit jaar is het voor de PC en de volgende jaren gaan we kijken hoe we het verder kunnen uitrollen." Binnenkort is het ook mogelijk om met Playstation- Xbox- en PC-spelers in één lobby te spelen. Cross Platform wordt na de release van F1 22 uitgerold, zo belooft Mathers. "Het komt eraan, we hebben het gepland om het te leveren bij de 22-game. Het is iets groots binnen het spel en iets wat de community graag ziet. We willen er zeker van zijn dat het precies gaat doen wat het hoort te doen." Niet alleen het racen in een lobby gaat werken via cross platform, want ook de tweepersoons carrière-modus kan met verschillende platforms worden gespeeld. "Ook dit wordt een waardige toevoeging", aldus Mathers.
Verhoudingen van de F1-teams met de nieuwe reglementen
Het ontwikkelen van de nieuwe Codemasters-game is natuurlijk al voor het huidige F1-seizoen begonnen. Met een nieuw pakket reglementen was het logischerwijs niet duidelijk hoe welk team zou gaan presteren. "In voorgaande jaren hebben we altijd bepaalde momenten na de release van het spel waarbij we de performance van de teams updaten", legt Mathers uit. "Dat is dit jaar niet anders, al zijn we nu wel wat flexibeler. We proberen het gedurende het seizoen wat meer over te nemen." "Ook bij de circuits is het wat anders met de bepaalde sterkte en zwakte punten van de verschillende bolides. We gebruiken Barcelona als referentiepunt waar de teams staan ten opzichte van elkaar, want dat is ook het circuit waar voor het seizoen de wintertests plaatsvonden. Er zijn veel teams die af en toe punten scoorden en later juist weer niet, dus het was lastig in te schatten." "Toch denk ik dat we van tevoren al erg dichtbij de prestaties van de teams zaten, al hadden we de progressie van Haas niet helemaal verwacht. Ook dachten we dat Mercedes iets sterker was geweest dan dat ze nu zijn..." F1 22 komt op 1 juli 2022 uit op de grotere gameplatforms.
Meest gelezen