Wie Visser is mag inmiddels duidelijk zijn: de 23-jarige Friezin reed in het recente verleden tegen coureurs als Carlos Sainz, Pierre Gasly en Esteban Ocon en kwam sterk voor de dag. De andere drie dames hebben echter iets minder in de spotlights gestaan en daarom besluit Racingnews365 ze eens aan de tand te voelen. In deel twee: Shirley van der Lof, moeder met hoop op een tweede autosportcarrière.
We spoelen de tijd elf jaar terug. Het is het jaar 2008, in de Duitse Formule 3-serie verschijnt een jonge Nederlandse dame aan de start. De 21-jarige Shirley van der Lof rijdt in de Trophy-klasse van de serie en boekt daarin aansprekende resultaten. De Nederlandse mag tot driemaal toe een overwinning bejubelen. De kleindochter van Dries van der Lof, de eerste Nederlandse Formule 1-coureur (1952), lijkt op hard op weg om langdurig in de top van de autosportwereld te verblijven. Zover komt het echter niet. De kredietcrisis slaat keihard toe, ook Van der Lof voelt de neveneffecten van de beurscrash in haar portemonnee. De getalenteerde Nederlandse kan het benodigde sponsorgeld niet vergaren en moet haar F1-droom zodoende opgeven. “De Formule 3 kostte op een gegeven moment zóveel geld, dat ik om me heen moest kijken waarin ik wel kon racen. Uiteindelijk bleek dat in het historische circuit”, blikt Van der Lof terug op een moeilijke periode. “Ik heb in de afgelopen jaren met een Porsche 911 deelgenomen aan het Nederlands kampioenschap historisch racen, heb meerdere keren gewonnen en ben uiteindelijk tweede in het Nederlands kampioenschap historisch NKHTGT overall geworden in 2014. Met mijn vader Alexander heb ik in een Shelby Cobra gereden bij het team van David Hart. Al met al geen ontzettend hoog niveau, maar wel heel erg leuk.”
Shirley van der Lof
Racen is net als fietsen, als je het eenmaal onder de knie hebt verleer je het niet
Bij de familie Van der Lof staat autoracen, zo blijkt wel, hoog in het vaandel. Shirley heeft opa Dries, de Formule 1-coureur, echter niet lang mee mogen maken. Een blijvende indruk heeft de pionier echter wel achtergelaten. “Mijn opa Dries is overleden toen ik vier jaar oud was, dus ik heb hem eigenlijk maar korte tijd gekend. Het leeft hier thuis natuurlijk nog steeds, er hangt hier van alles van hem. Je hoort over opa Dries, ik kan me nog herinneren dat ik op mijn derde een trapautootje van hem heb gekregen. Een Ferrari! Daarmee reed ik altijd om het huis. Probeerde hij me toch een beetje te beïnvloeden!” Naast Shirley en opa Dries waagt ook vader Alexander zich aan het racegeweld, wat volgens de dame in kwestie de meeste invloed op haar eigen carrière heeft gehad. “Uiteindelijk is het me toch met de paplepel ingegoten. Mijn vader heeft inderdaad zelf immers ook altijd geracet.” Tijdens de eerste testdagen voor de W Series moesten de deelnemende vrouwen genoegen nemen met straatauto’s, voor de tweede serie oefeningen wordt een contingent Formule 3-wagens aangesleept. Van der Lof is een van de weinige dames die al ervaring heeft met een dusdanige bolide, al is het zoals boven beschreven een tijdje geleden. “Ik denk dat als ik weer in een formulewagen zit, het weer goed voelt. Ik merkte tijdens de afgelopen tests al dat ondanks ik het hele jaar niet had gereden, ik instap en wegrijd. Het is net als fietsen – als je het eenmaal onder de knie hebt, dan lukt het wel.”
In de afgelopen jaren was Van der Lof te bewonderen in historische racewagens Met 32 jaar is Van der Lof een van de oudere dames. “Ik weet niet of de organisatie daar waarde aan hecht. Natuurlijk promoten ze de serie als zijnde een opstapje richting de Formule 1. De meeste meiden hier zijn echter al ruim in hun twintigers, het betreft dus niet piepjonge tieners”, analyseert de Nederlandse. Dat het vuur weer is gaan branden, mag duidelijk zijn. Met een dochtertje dat in haar kleuterjaren zit, is het echter niet aantrekkelijk om het hele jaar de complete wereld over te reizen. “Ik was wel blij dat ik Ysabel weer kon zien, na de testdagen van de W Series”, belicht de moeder. “De W Series hebben voor mij zeker iets aangewakkerd – voorafgaand aan de test stond ik er open in, zo van ‘als ik het niet red is het ook prima, er zijn ook andere dingen in het leven’”, verwijst ze naar haar gezin. “Als je bent gekozen gaat er toch ineens weer een wereld voor je open. Straks mogen we in Spanje vijf dagen lang testen met een Formule 3-wagen, da’s toch uniek! Dat heb ik nog nooit in mijn leven kunnen doen. Hier bij de W Series beschik je over de beste technieken, de beste mensen, simulatortraining en een top voorbereiding. Fysiek staan ze je bij – zo’n kans krijg je nooit weer!"
Meest gelezen