Net als je denkt dat je alles toch wel zo'n beetje had gelezen uit het boek van treurberichten van Lewis Hamilton doet hij er nog een schepje bovenop. En weet je wat: voor jou 10, nee 100 anderen die staan te trappelen om jouw stoeltje over te nemen.
In mijn boekje staat Lewis Hamilton nog steeds opgetekend als een groot kampioen. Zeven wereldtitels win je niet als je een coureur van gemiddelde klasse bent. Hij was écht goed, ook al was de Mercedes onder zijn achterste dat ook heel wat jaren.
Maar 'was' is geen 'is'. Hoe zeer mensen ook roepen dat Hamilton nog steeds de oude kan zijn... ik zie het niet en al enkele jaren niet. Aan het begin van het seizoen was het nog een kwestie van 'geef hem 5 races de tijd om te wennen en dan komt het wel'. Inmiddels zijn we 22 races verder en is de kloof tussen hem en teamgenoot Charles Leclerc groter dan ooit. Die kloof die er ook in zekere mate al was tussen Hamilton en George Russell bij Mercedes.
En tot nu toe was het zo dat 2026 als stip op de horizon als reddingsboei kon dienen. Want in 2026, och, dan gaat alles op de schop, dat kan dé ommekeer zijn voor de zevenvoudig wereldkampioen. Maar in Las Vegas was het Hamilton die met zijn eigen quotes zelf dus eigenhandig die stip uitveegde.
"Ik sta achter mijn team. Ik sta achter mijzelf. Ik zal nooit opgeven. Nu niet, toen niet, nooit. Dankjewel Brazilië, altijd." Dat riep Hamilton twee weken geleden, ogenschijnlijk als reactie op de felle kritiek van de hoogste Ferrari-baas. Samen met Charles Leclerc riep hij op tot eenheid. Maar hoe moeten woorden als 'nachtmerrie' of 'geen in zin 2026' Ferrari motiveren? Hoe klinkt eenheid en vastberadenheid daar in voort? Practice what your preach, Lewis...
En wederom moest Fred Vasseur in de verdedigingsmodus. Het waren 'overdreven' woorden, ingegeven door de emoties van het eerste commentaar... Het is een verdediging die we al vaker hebben gehoord, waarbij meer dan eens de toevoeging klonk dat we als fans en de media niet zo hard moeten oordelen. Maar inmiddels zijn het nota bene de hoogste Ferrari-baas en Hamilton zelf die over en weer niet al te lief zijn.
Waar gaat Ferrari de grens trekken, zowel qua prestaties als met zijn houding? Als het zijn taak is om het merk Ferrari op het wereldwijde platform te promoten, slaagt hij daar op beide vlakken niet in. Anders gezegd, van een coureur die meer dan 50 miljoen per jaar vangt, mag je meer verwachten. En het zal ongetwijfeld nog altijd zo zijn dat hij financieel meer oplevert dan hij kost, maar dan is het te hopen dat het merk Ferrari op enig moment het sportieve hart laat spreken en niet het commerciële hart.
Hamilton komt op dit moment weg met fouten, prestaties en uitlatingen waar de gemiddelde middenmoter nooit mee weg was gekomen en dat voelt onrechtvaardig. Dat voelt onrechtvaardig als er zoveel coureurs zijn die A: gemotiveerder zijn en B: echt niet minder goed zullen presteren.
Misschien dat zijn boekwerk met aanbevelingen over hoe Ferrari het team zou moeten runnen op de lange termijn nog wat goeds kan brengen voor Ferrari, zodat zijn aanstelling uiteindelijk toch bij heeft gedragen aan sportieve successen, want op dit moment lijkt het mij heel sterk dat hij daar zelf achter het stuur nog voor gaat zorgen. En dat, en dat zal ik blijven benadrukken, is eeuwig zonde. En ik hoop nog altijd, ik hoop diep in mijn hart, dat hij mijn ongelijk gaat bewijzen volgend jaar.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!