Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 Grand Prix Azerbeidzjan 2019

Waarom Alfa Romeo de eerste gridstraf zelf heeft veroorzaakt

De eerste gridstraf van 2019 ging naar Romain Grosjean, maar dat was er eentje die om gedragsredenen werd uitgedeeld. De eerste motorgerelateerde gridstraf hangt aan de overall van Antonio Giovinazzi. De Italiaan verliest tien plaatsen op de Azerbeidzjaanse startgrid. En dat had zijn team kunnen voorkomen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

De oorzaak van het probleem ligt vier weken in de geschiedenis. Charles Leclerc gaat tijdens de Bahreinse Grand Prix soeverein aan de leiding, tot een van zijn zes cilinders werk besluit te weigeren. Na onderzoek merkt werkgever Ferrari dat het elektronicacontrolesysteem, één van de zes componenten van de verbrandingsmotoren van tegenwoordig, de boosdoener is. Ferrari klust tussen de GP’s van Bahrein en China zodoende aan het systeem.

In Sjanghai krijgen de Ferrari’s van Leclerc en zijn teammaat Sebastian Vettel een nieuwe CE, zoals het ding officieel genoemd wordt. Ferrari-klanten Haas en Alfa Romeo mogen zelf kiezen, echter: Ferrari-teambaas Mattia Binotto raadt beiden met klem aan om de nieuwe CE te installeren. Het oude model vertoont teveel kuren, meent de Italiaan. De kans dat een van de wagens die rondrijdt met een oude CE stil komt te vallen, is volgens hem aanwezig.

Echter: Formule 1-rijders mogen gedurende een seizoen slechts twee (!) elektronicacontrolesystemen gebruiken. Als er een derde wordt ingezet, zoals Giovinazzi heeft moeten doen, volgt er een gridstraf. De Ferrari-aangedreven teams zijn zodoende gewaarschuwd. Het fabrieksteam zelf wil geen risico’s meer nemen en aanvaardt het feit dat er negentien GP’s afgewerkt moeten worden met de nieuwe CE. Haas volgt het voorbeeld, Alfa doet niet mee.

			© Alfa Romeo Racing
	© Alfa Romeo Racing

Dat komt het Italiaanse team met de Zwitserse licentie (want: Sauber) duur te staan. Nog tijdens het Chinese GP-weekend blaast ook de CE van Giovinazzi haar laatste adem uit en omdat Ferrari – op verzoek van Alfa – geen nieuw model mee heeft genomen voor het team van Giovinazzi en Kimi Raikkonen, kan men niets anders dan een gereviseerd model van de ‘oude’ CE in de wagen van Giovinazzi plaatsen. De Italiaan monteert dus óók een tweede CE in China, zij het niet de ‘goede’.

Tijdens de wedstrijd in Sjanghai zweet Alfa-teambaas Frederic Vasseur peentjes. De CE van Raikkonen hapert, terwijl de Fin op een prima negende plaats rondrijdt. Punten liggen in het verschiet, zolang de wagen maar heel blijft. Raikkonen krijgt zijn C38 over de eindstreep, maar één ding is duidelijk: die oude CE moet zo snel mogelijk weg.

Alfa besluit voor het treffen in Azerbeidzjan overstag te gaan en monteert alsnog de nieuwe CE. Omdat Giovinazzi al een tweede CE heeft gebruikt tijdens de wedstrijd in China, krijgt de Italiaan in race vier al zijn derde editie van het onderdeel voor zijn kiezen. En op het gebruik van dat derde onderdeel staat een straf. Had Alfa nu maar naar Ferrari geluisterd..

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan

Special Hannah Schmitz: het meesterbrein achter het succes van Max Verstappen