Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alfa Romeo Racing

Waarom Alfa Romeo na een sterk begin van het seizoen steeds verder weg is gezakt

Alfa Romeo kende een sterke start van het Formule 1-seizoen, maar richting de zomerstop nam de vorm af en verloor het team de voorsprong op haar rivalen.

Bottas Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

Alfa Romeo is inmiddels haar gewichtsvoordeel in de Formule 1 ten opzichte van ander teams kwijtgeraakt doordat andere teams aerodynamische upgrades hebben doorgevoerd, aldus Xevi Pujolar, hoofd van Trackside Engineering bij Alfa Romeo.

De nieuwe technische regelementen voor 2022 verhoogden het gewicht van de auto's tot net onder de 800kg. Alfa Romeo zou het enige team zijn dat aan het begin van het seizoen het ideale streefgewicht van 798kg had.

Daardoor konden coureurs Valtteri Bottas en Guanyu Zhou al vroeg in het seizoen heel wat punten scoren, met bijvoorbeeld een vijfde plaats in Imola. De Italiaanse renstal heeft echter sinds de Grand Prix van Monaco nog maar in één race punten gescoord: een dubbele puntenfinish in Canada. Concurrerende teams als Alpine en McLaren nemen namelijk het stokje van Alfa Romeo over.

Alfa Romeo staat momenteel zesde in het constructeursklassement met 44 punten achter McLaren en 17 punten voor Haas.

Alfa Romeo heeft gewichtsvoordeel verloren

De terugval is iets wat de Italiaanse renstal verwachtte, legt Pujolar uit. "Ik denk dat sommige teams door de upgrades die ze hebben doorgevoerd op het gebied van aerodynamica het gewicht van hun auto's hebben verlaagd", vertelt hij aan de media, waaronder RacingNews365.

"Dus van onze kant waren we blij met het gewichtsvoordeel aan het begin van het seizoen en sommige teams uit het middenveld of zelfs de topteams moesten nog wat goedmaken op dat vlak."

"We waren vrij sterk in het begin, omdat we al het gewichtsvoordeel hadden. Ik denk dat we nog steeds in de buurt van Alpine kunnen komen. McLaren was vrij sterk in Hongarije, maar we kunnen in ieder geval nog steeds vechten met een van hen aan de top van het middenveld."

Alfa Romeo komt met meer upgrades

Ondanks de recente, tegenvallende vorm van het team, kijkt Pujolar positief naar de rest van het seizoen. Hij verwacht dat zowel Bottas als Zhou voor de Grand Prix van België met vergelijkbaar materiaal uitgerust zullen zijn.

"In de laatste paar races zagen we dat de concurrentie meer upgrades meebracht en liepen wij één stap achter. We waren aan het wachten op die upgrade voor Bottas en die upgrade werkte goed. Voor de volgende race hebben we de upgrade voor beide auto's", sluit Pujolar af.

Ook interessant:

Verstappen heeft daar de mokerslag aan Ferrari uitgedeeld

De zomerstop is ingegaan, maar de Formule 1-podcast van RacingNews365 gaat vrolijk door! In de eerste zomerspecial van de podcast blikken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de eerste seizoenshelft. Beluister hem hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Guanyu Zhou

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

1 reactie

Viaplay
x
Tijdschema Afwijkend tijdschema Formule 1 GP Singapore 2022