Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Alonso een serieuze bedreiging voor Verstappen kan gaan vormen

Tijdens de eerste Grand Prix van het Formule 1-seizoen finishte Fernando Alonso achter beide Red Bulls op het podium. Daar is men natuurlijk zeer blij mee, maar het kan gek genoeg eigenlijk alleen nog maar beter worden.

Met een derde plaats voor Fernando Alonso tijdens de GP van Bahrein was iedereen bij Aston Martin in extase. Ook de Spanjaard zelf was door het dolle heen. "Een perfecte start van dit project. We hadden niet verwacht zo competitief te zijn. Het doel in 2023 was om in het middenveld te strijden, misschien vooraan te liggen en dicht op de top drie te zitten. Zelfs een podium stond misschien niet eens op de radar voor dit jaar." Alonso had zelf een Mercedes- en een Ferrari-coureur ingehaald tijdens de eerste race van het seizoen, waarna hij het in de slotfase zelfs nog rustig aan deed. "We bevonden ons aan het einde van de race in een comfortabele positie, dus ik liet het team weten dat ik sneller kon, maar in plaats daarvan juist voorzichtiger was." Al met al een nagenoeg perfecte eerste Grand Prix voor het team. Vanaf hier kan het eigenlijk alleen nog maar beter worden, zo leggen we graag uit. Er bestaat zelfs een mogelijkheid dat Alonso in de toekomst een bedreiging gaat vormen voor Verstappen!

Totaal nieuwe auto

De nieuwe AMR23 is namelijk een geheel nieuwe bolide vergeleken met vorig jaar. Het team van Lawrence Stroll (foto hierboven) heeft naar eigen zeggen 95% van de auto veranderd. Daarom is men nu eigenlijk een soort van terug op nul begonnen en kan het team als het goed is dus nog veel meer uit de nieuwe auto halen. Alonso beaamt dat. "We hebben nog wat ruimte voor verbetering. Hoe precies ga ik niet delen, maar het belangrijkste is dat deze Aston Martin een nieuw project is, de start. Dit is niet hoe de auto eruit blijft zien: dit is de start van het concept dat we deze winter hebben geïntroduceerd." "De topteams hebben het concept dat ze vorig jaar hadden aangehouden, dus zij hebben dezelfde filosofie gehouden. Red Bull en Ferrari zijn nu gewoon de basis die ze hadden aan het finetunen. Voor ons is het anders: wij moesten 95% van onze auto aanpassen, dus wij kunnen nog veel meer leren en vanuit onze kant komt er dus nog veel meer aan." "Ik vertrouw volledig in mijn team, dat duidelijk weet waar het mee bezig is. Hopelijk worden we snel nog beter."

Nieuwe fabriek

Indrukwekkende woorden van Alonso, wiens woorden kracht bij worden gezet door de dadendrang van Aston Martin. Op dit moment wordt er in Silverstone hard gebouwd aan een gloednieuwe Aston Martin-fabriek. In mei moet het eerste deel open gaan, waarna de huidige fabriek wordt gesloopt en op diezelfde plek moet het tweede deel van de nieuwe fabriek rijzen. De huidige AMR23 is de laatste auto die in de oude fabriek wordt geproduceerd, wat dus inhoudt dat men in de toekomst alleen nog maar betere faciliteiten kan gebruiken voor de doorontwikkeling van dit project. Het lijkt er dan ook op dat Aston Martin de komende jaren een macht zal zijn waar de andere topteams rekening mee moeten houden.

dAew2PWTuow

Ervaring Alonso

In ieder geval dit en volgend jaar en wie weet hoe lang daarna nog, kan Aston Martin ook nog eens profiteren van de diensten van niemand minder dan Fernando Alonso. De Spanjaard is met afstand meer ervaren dan wie dan ook op de Formule 1-grid en wordt alom geprezen voor zijn aanpassingsvermogen. Als je iemand in je team wil hebben, dan is dat wel de tweevoudig kampioen, die een team mee op sleeptouw kan nemen en kan inspireren als men de wind in de zeilen heeft. In Bahrein zagen we dat leeftijd slechts een getal is en voorlopig kan Aston Martin absoluut nog de vruchten plukken van de aanwezigheid van Fernando. De Spanjaard kan net als Verstappen iets extra's uit zijn materiaal halen, net een paar tienden van een seconde meer dan menig ander F1-coureur. Op die manier kan hij boven zijn materiaal uitstijgen en zelfs als zijn team de komende jaren misschien net niet de beste wagen heeft gebouwd, zal hij er mee kunnen strijden om het maximaal haalbare.

Extra ontwikkelingstijd

Waar Aston Martin in ieder geval de komende maanden nog van profiteert, is de extra ontwikkelingstijd ten opzichte van de concurrentie. Door het nieuwe systeem dat in de Formule 1 is ingevoerd, kunnen de slechtere teams meer tijd in de windtunnel spenderen dan de topteams. Aston Martin is opeens een topteam, maar tot in ieder geval halverwege 2023 mag men nog veel meer tijd doorbrengen in de windtunnel, omdat men in 2022 als zevende is geëindigd in het Formule 1-klassement. Red Bull (63%, normaal 70%, maar door haar straf zeven procent minder), Ferrari (75%) en Mercedes (80%) hebben wat betreft het aantal toegestane uren in de windtunnel dus een nadeel ten opzichte van Aston Martin, dat 100% van de runs mag maken. Alleen Haas, AlphaTauri en Williams mogen meer runs maken dan Aston Martin, maar hun achterstand is op dit moment aanzienlijk groter. Het team van Alonso - en niet te vergeten Lance Stroll - kan dus de komende maanden hard aan de bak om het nieuwe concept nog verder te verfijnen en zou in theorie dus grotere stappen kunnen maken dan de concurrentie. Kan het gat naar Red Bull dit jaar al gedicht worden? De aankomende maanden zijn erg belangrijk, omdat het er alle schijn van heeft dat Aston Martin daarna weer veel minder windtunneltijd tot haar beschikking zal hebben.

Goed personeel

Niet alleen wordt er een nieuwe fabriek uit de grond gestampt, ook werd er de afgelopen jaren hevig geïnvesteerd in personeel. Het personeelsbestand groeide met enkele honderden werknemers en grote namen werden weggelokt bij de concurrentie. Dan Fallows, de technisch directeur van Aston Martin, is daar natuurlijk het beste voorbeeld van. De Brit werd weggelokt bij Red Bull, waar hij zich onder de vleugels van Adrian Newey ontwikkelde tot een ijzersterke technische kracht. Dat is te zien aan de AMR23, alhoewel er natuurlijk wel veel Red Bull-invloeden op te merken zijn, maar alsnog is het een prestatie op zich om zo'n enorme stap te zetten in vergelijking met de concurrentie. Artikel gaat verder onder de afbeelding met het overzicht van hoeveel tijd de teams in een jaar tijd hebben gewonnen.

Nieuwe windtunnel

Samen met de nieuwe fabriek van Aston Martin wordt er ook een nieuwe windtunnel gebouwd in Silverstone. Op dit moment maakt het team namelijk nog gebruik van de windtunnel van Mercedes, bij wie het overigens ook de motor, versnellingsbak en achterwielophanging inkoopt. Een gloednieuwe, state-of-the-art windtunnel kan ook de doorslag geven als het om duizendsten van een seconde gaat. De laatste jaren zien we steeds meer teams hun windtunnel updaten, of in het geval van Aston Martin dus helemaal bouwen. Ook McLaren is met een nieuwe windtunnel bezig, net als Red Bull. McLaren neemt haar windtunnel dit jaar in gebruik, Aston Martin als het goed is medio 2024. Red Bull zal het jaar daarna volgen. Ferrari heeft vorig jaar een nieuwe windtunnel in gebruik genomen.

Baas die tot het uiterste wil gaan

Al met al wordt het des te meer duidelijk dat Aston Martin er niet is om alleen maar mee te doen, maar om te winnen. Grote baas Lawrence Stroll ziet er soms misschien uit als een ware schurk uit een James Bond-film, maar hij weet wel waar hij mee bezig is. Voorgangers Force India en Racing Point deden mee met een klein budget en deden het daarmee zeer verdienstelijk, maar zodra Stroll de toko overnam, werd er hevig geïnvesteerd. Dat is geen garantie voor succes, maar in tijden van budgetplafonds zijn investeringen in faciliteiten van groot belang. Wordt Aston Martin de voornaamste uitdager van Red Bull en Max Verstappen in de komende jaren? Natuurlijk, er is nog maar een race geweest in 2023, maar zelfs als het team van Alonso en Stroll de komende races weer wat terugzakt richting het middenveld, dan nog moeten we in de toekomst absoluut rekening met het team uit Silverstone houden.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"