Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Waarom Alonso zo'n zware straf heeft gekregen

Fernando Alonso kreeg een tijdstraf van maar liefst 20 seconden voor zijn aandeel in de crash van George Russell. Waarom? De stewards lichten die call toe.

Alonso Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bij de beoordeling of Fernando Alonso een straf verdient voor zijn mogelijke aandeel in de harde crash van George Russell, kijken de stewards eerst naar de feiten die op tafel liggen.

"Russell volgde Alonso op zo'n 0,5 seconden. Alonso verklaarde dat hij bocht 6 anders wilden benaderen door eerder te liften met een betere exit als ultiem doel. Russell verklaarde dat dat vanuit zijn oogpunt een actie is die hij niet verwachtte, waardoor het gat ongewoon snel gedicht werd, met als gevolg dat hij door afgenomen downforcelevels de bocht miste en crashte bij het uitkomen van de bocht. Er was op geen enkel moment contact tussen de coureurs."

"De telemetrie toont aan dat Alonso 100 meter eerder dan op ieder ander moment in de race liftte. Hij remde ook op een punt waarop hij dat eerder niet deed, waarbij hij ook terugschakelde waar hij dat voorheen niet deed. Daarna schakelde hij op, om gas te geven richting de bocht om vervolgens wéér te liften. Alonso verklaarde dat hij al eerder wilde afremmen, hij dat verkeerd inschatte en extra stappen moest ondernemen om weer op snelheid te komen. Dit alles bracht een noemenswaardig en ongewoon snelheidsverschil teweeg."

Vervolgens was het zaak om hetgeen is gebeurd te spiegelen aan de reglementen, waarin staat beschreven dat coureurs 'onder geen beding onnodig langzaam of onvoorspelbaar mogen rijden met mogelijk gevaar voor andere coureurs tot gevolg'. De stewards benadrukken dat de uitkomst van de crash niet meeweegt in de besluitvorming. Met andere woorden: het feit dat Russell daadwerkelijk crashte, nul punten pakte en Mercedes met een bak schade zit, is niet van invloed op de strafmaat.

Maar zat Alonso fout met zijn handelen? De stewards zeggen daarover het volgende.

  • "Heeft Alonso het recht om een bocht anders te benaderen? - Ja."
  • "Is Alonso verantwoordelijk voor vuile lucht achter hem die zorgde voor de crash? - Nee."
  • "Echter, deed hij al die dingen, met welke intentie dan ook, op een meer ingrijpende manier dan strikt noodzakelijk? Ja, volgens zijn eigen uitleg wel. En in de ogen van de stewards reed hij op een manier die op zijn minst in potentie gevaarlijk was."

De straf van 20 seconden is vervolgens als volgt tot stand gekomen: "De richtlijnen voor dit seizoen zijn gereset, met als uitgangspunt een tijdstraf van 10 seconden. In het geval van verzwarende omstandigheden kan een drive through penalty gegeven worden. Alonso koos bewust voor een afwijkende manoeuvre en dus hebben de stewards geoordeeld dat een drive through penalty gerechtvaardigd was, waarna deze is omgezet in een tijdstraf van 20 seconden."

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden