Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Aston Martin de Formule 1 toch links liet liggen

Aston Martin was lange tijd één van de gegadigden om in 2021 als nieuwe motorleverancier toe te treden tot de Formule 1. Het motorreglement zou immers op de schop gaan en eenvoudiger worden. Zo ver kwam het echter niet.

Het was de bedoeling dat de MGU-H per 2021 zou verdwijnen uit de Formule 1. De MGU-H zet warmte om in energie en is het meest complexe onderdeel van een moderne F1-motor. Met het wegvallen van het 'energy recovery'-systeem was de drempel om toe te treden tot de koningsklasse van de autosport voor een partij als Aston Martin een stuk lager geworden. Aston Martin, wel al in de F1-actief als titelsponsor en partner van Red Bull Racing, woonde enkele bijeenkomsten over de reglementen voor 2021 bij, maar moest afhaken toen de Formule 1 toch koers zou houden.

"Toen het er nog op leek dat de regels zouden veranderen, overwogen we zeker toetreding tot de Formule 1, maar toen bedacht Liberty Media zich en bleef alles bij het oude, waarop wij hebben besloten de plannen te cancelen", aldus Aston Martin-CEO Andy Palmer in gesprek met Reuters . "Het was de bedoeling dat de motoren eenvoudiger zouden worden en dat er een uitgavelimiet kwam voor de ontwikkeling van de motoren, maar zonder die limiet was een F1-project niet rendabel voor ons."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"