Het is al eerder geschreven. Er verschijnen kleine haarscheurtjes in het bastion Mercedes AMG Petronas. Toto Wolff voelt zich duidelijk minder op het gemak sinds de broodnuchtere Zweed Ola Källenius in Stuttgart de scepter zwaait. De nieuwe bestuursvoorzitter van moederconcern Daimler-Benz heeft niet zo veel op met autosport en al helemaal niet met de ‘vervuilende’ Formule 1. Komt nog eens bij dat, mede door de coronapandemie, Daimler diep in de rode cijfers is beland. Er zijn ingrijpende bezuinigingen aangekondigd. Hoe die gaan uitpakken, wordt deze zomer duidelijk. En hoewel het niet direct voor de hand ligt dat het voortreffelijk presterende Mercedes F1-team a la minuut wordt opgedoekt, houden insiders rekening met een vertrek van Das Haus uit de Formule 1. Misschien niet zo zeer als motorleverancier, maar wel als constructeur. Mogelijk gebeurt dat op het moment dat in 2022 de nieuwe reglementen van kracht worden. Dan hoeft Mercedes ook niet meer te investeren in een volledig nieuwe auto. Droomscenario: afscheid in 2021 met wederom alle titels. Op het absolute hoogtepunt. Mooier kan het niet meer worden, na alle titels die sinds 2014 onophoudelijk zijn vergaard. Mercedes wil maximaal inzetten op een groene en duurzame toekomst en imago. De doelstellingen van het merk zijn om binnen afzienbare tijd alleen nog elektrische auto's te ontwikkelen en de deelname aan het Formule E-kampioenschap is dan ook volkomen logisch. Steeds vaker worden er twijfels geuit over de 'vervuilende' Formule 1 en de toekomstvisie van het bedrijf, dat zich in een spagaat bevindt. Enerzijds zorgt de F1 voor een sportief imago en wereldwijd aanzien. Anderzijds past het niet (helemaal) in de toekomstplannen van Mercedes. Dat verklaart mogelijk waarom teambaas Toto Wolff, behendig als altijd, alvast zijn belangen in Aston Martin versterkt. Nu al is hij aandeelhouder van Aston Martin, wat hem op afstand al lieert aan het F1-team. Lawrence Stroll op zijn beurt pompt miljoenen in het Britse merk en haalde en passant de banden aan met Mercedes-huistuner AMG. Mocht Mercedes eind 2021 inderdaad als constructeur stoppen, dan is een overgang van Wolff als teambaas naar Aston Martin niet meer dan een logische stap, al was het maar omdat Lawrence Stroll goed bevriend is met de Oostenrijker. Kijk ook niet raar op dat er in dat geval meerdere kopstukken van Mercedes met Wolff meegaan naar Aston Martin, waarmee de renstal zich in feite ontwikkelt tot het nieuwe Mercedes. In principe is die weg reeds ingeslagen. De Mercedes-motoren zijn er al … en dit jaar is de Racing Point een kopie van de Mercedes W10 van 2019. Het fundament voor Mercedes 2.0 is gelegd, zou je kunnen concluderen. Of Lewis Hamilton daarbij zal zijn is overigens zeer de vraag. Maar gezien de status van Wolff is het denkbaar dat de coureurs in 2022 voor een verbintenis met Aston Martin in de rij zullen staan. Misschien wel Sebastian Vettel voorop, of Valtteri Bottas. De toekomst zal het uitwijzen.
Meest gelezen