Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Barcelona het ideale testcircuit is voor de Formule 1

​Het Circuit de Barcelona-Catalunya is al jaren een vaste waarde op de Formule 1-kalender. Jaarlijks reist het circus af naar de oostkust van Spanje, niet alleen voor de Grand Prix aldaar, maar ook voor de jaarlijkse wintertests. Testen ter voorbereiding op het seizoen gebeurt in Barcelona, punt uit. Maar waarom?

Wat maakt het circuit nou zo uitermate geschikt om op te testen? Het wordt het 'ultieme testcircuit' genoemd, en die naam dankt het circuit aan het feit dat het een technische omloop is met een grote variëteit aan bochten. Van snelle bochten tot krappe hairpins en chicanes tot een bijzonder lang recht stuk, het heeft van alles een beetje. Het is zogezegd een allround-circuit.

Een ander voordeel van het circuit is de gunstige ligging. Vanuit de hoofdkwartieren van de Formule 1-teams kunnen indien nodig vlot nieuwe items per luchtvracht worden aangeleverd, iets waarvan de teams vrezen dat het moeilijker wordt zodra de Brexit een feit is. Het snelle verkeer in en uit Groot-Brittannië kan dan weleens een stuk trager gaan worden, zo wordt gevreesd. Wellicht dat een Brexit het aantrekkelijker kan maken voor de Formule 1 om toch eens ergens anders te testen, al kan alleen de tijd dat leren. Een laatste voordeel van het Circuit de Barcelona-Catalunya houdt zichzelf aardig in stand, juist doordat de Formule 1-teams er jaarlijks terugkeren. Nergens wordt meer data vergaard en dus vormt het circuit de perfecte meetlat om de nieuwe auto's langs te leggen. Kleven er dan helemaal geen nadelen aan Barcelona? Jazeker wel, dat werd vorig jaar pijnlijk duidelijk toen de wintertests stil moesten worden gelegd vanwege sneeuwval. Ook in het zuiden van Europa kan het in februari behoorlijk koud zijn en daarom gaan er stemmen op om de tests te verplaatsen naar warmere oorden als Bahrein of Abu Dhabi. Met name de kleinere teams zien dat echter niet zitten om dat daar aanzienlijk meer kosten meer gemoeid zijn. Het vlug invliegen van extra of nieuwe onderdelen wordt bovendien bemoeilijkt.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"