Na zijn tweede pitstop viel Lewis Hamilton terug tot achter teamgenoot Valtteri Bottas, met het idee dat hij hem zonder problemen in zou kunnen halen. Om daar zeker van te zijn vaardigde Mercedes een teamorder uit, waarin gesteld werd dat hij Hamilton niet op mocht houden. Het liep echter anders, want bochtenlang zat Hamilton vast achter de #77-bolide van de Fin. Waar Hamilton op dat moment in de race 1,5 tot 2 seconden per ronde sneller was dan Max Verstappen, verloor hij die bewuste ronde juist drie tienden op de Red Bull-coureur. Een kleine twee seconden gingen verloren. Uiteindelijk hebben die seconden Hamilton niet geschaad, maar Bottas gaf overduidelijk niet voor de volle 100% toe aan de teamorder. Dat deed hij naar eigen zeggen in het belang van hemzelf en daarmee in het belang van het team", zo legt hij uit aan onder andere RacingNews365. "Ik kreeg de boodschap en het was duidelijk dat omdat we op verschillende strategieën stonden, ik Hamilton niet zou kunnen volgen. Het punt echter was dat ik op dat moment probeerde een gat op te bouwen ten opzichte van Charles Leclerc om zo een veilige pitstop te maken. Ik was me er heel bewust van dat ik niet te veel tijd wilde verliezen. Ik probeerde een beetje de balans daarin te zoeken." "Als coureur stel je je eigen belang natuurlijk voorop, maar we werken ook samen als een team. Je wilt dus niet de kans op de zege voor het team om zeep helpen als die niet voor jezelf is weggelegd. Ik probeerde dus te doen wat goed was voor het team, maar ook voor mezelf. Ik denk dat de manier waarop uiteindelijk in orde was." Die laatste stelling wordt beaamd door teamgenoot Hamilton, die er uiteindelijk redelijk eenvoudig met de overwinning vandoor ging: "Ik denk dat wij de beste teamgenoten zijn. Ik had er geen idee van dat hij dat bericht had gekregen, dus ik had het idee dat we tegen elkaar zouden racen en dat zou ook prima zijn geweest."
Meest gelezen