Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Waarom Bottas in Portugal wederom zijn zin niet kreeg van Mercedes

Valtteri Bottas had graag zachte banden willen hebben voor zijn laatste stint, maar daar dacht Mercedes anders over. De Fin zag dit als een ultieme poging om Lewis Hamilton nog te achterhalen, maar de Fin kreeg, net als de Brit, gewoon de harde band mee aan het eind van de race. Toto Wolff vertelt waarom het team niet voor het eerst het verzoek van Bottas niet inwilligde.

Hamilton Bottas Portugal
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Valtteri Bottas had Lewis Hamilton nog graag het vuur aan de schenen willen leggen aan het eind van de Grand Prix van Portugal. Toen hij hoorde dat Hamilton op harde banden zijn laatste stint zou rijden, vroeg hij aan zijn team of hij dan niet beter op zachte banden kon worden gezet. Een op het eerste gezicht logisch verzoek, daar de zachte banden meestal sneller zijn dan de harde exemplaren. In Portugal ging die wet echter niet op, zo zag men bij Mercedes, en dus kreeg Bottas toch de harde banden onder zijn auto geschroefd. Uiteindelijk bracht dit de Fin geen succes en eindigde hij als tweede, bijna een halve minuut achter Hamilton.

Het is niet voor het eerst dit seizoen dat een afwijkende bandenvoorkeur van Bottas ten opzichte van Hamilton werd afgewezen. Ook op Mugello wilde de Mercedes-coureur graag een alternatieve strategie toen hij op de tweede plaats reed, maar toen kreeg hij eveneens nul op het rekest.

Teambaas Toto Wolff had naar eigen zeggen een goede reden om niet op het verzoek van Bottas in te gaan. Zo'n heel andere strategie zou niet uit te leggen zijn, volgens de Oostenrijker. "We hebben het weleens gedaan, maar het is altijd een gevaarlijke situatie", zegt Wolff tegen onder meer RacingNews365. "Als je de coureur aan de leiding vertelt dat hij harde banden op de auto moet hebben, omdat je denkt dat dat de juiste keuze is en de nummer twee probeert je van iets anders te overtuigen, dan is het heel moeilijk uit te leggen waarom je bij beide coureurs iets verschillends hebt gedaan."

Wolff benadrukt dat de bandenkeuze in principe aan de coureurs is. "We willen ons daar niet te veel mee bemoeien en er zullen ook situaties zijn waarin we dit wel toestaan." Toch wilde Wolff nu niet aan Bottas' verzoek voldoen. "We waren ervan overtuigd dat de harde band de betere band was. Alle data die we hadden, gaf aan dat de harde band de mediums en de softs zou overtreffen. Dat zag je ook bij bijvoorbeeld Ocon en Perez, die aan het einde van de race naar de zachte band gingen, maar geen potten konden breken."

Met medewerking van Dieter Rencken.

De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Portugal 2020 RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"