Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Waarom Bottas in Portugal wederom zijn zin niet kreeg van Mercedes

Valtteri Bottas had graag zachte banden willen hebben voor zijn laatste stint, maar daar dacht Mercedes anders over. De Fin zag dit als een ultieme poging om Lewis Hamilton nog te achterhalen, maar de Fin kreeg, net als de Brit, gewoon de harde band mee aan het eind van de race. Toto Wolff vertelt waarom het team niet voor het eerst het verzoek van Bottas niet inwilligde.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Valtteri Bottas had Lewis Hamilton nog graag het vuur aan de schenen willen leggen aan het eind van de Grand Prix van Portugal. Toen hij hoorde dat Hamilton op harde banden zijn laatste stint zou rijden, vroeg hij aan zijn team of hij dan niet beter op zachte banden kon worden gezet. Een op het eerste gezicht logisch verzoek, daar de zachte banden meestal sneller zijn dan de harde exemplaren. In Portugal ging die wet echter niet op, zo zag men bij Mercedes, en dus kreeg Bottas toch de harde banden onder zijn auto geschroefd. Uiteindelijk bracht dit de Fin geen succes en eindigde hij als tweede, bijna een halve minuut achter Hamilton.

Het is niet voor het eerst dit seizoen dat een afwijkende bandenvoorkeur van Bottas ten opzichte van Hamilton werd afgewezen. Ook op Mugello wilde de Mercedes-coureur graag een alternatieve strategie toen hij op de tweede plaats reed, maar toen kreeg hij eveneens nul op het rekest.

Teambaas Toto Wolff had naar eigen zeggen een goede reden om niet op het verzoek van Bottas in te gaan. Zo'n heel andere strategie zou niet uit te leggen zijn, volgens de Oostenrijker. "We hebben het weleens gedaan, maar het is altijd een gevaarlijke situatie", zegt Wolff tegen onder meer RacingNews365. "Als je de coureur aan de leiding vertelt dat hij harde banden op de auto moet hebben, omdat je denkt dat dat de juiste keuze is en de nummer twee probeert je van iets anders te overtuigen, dan is het heel moeilijk uit te leggen waarom je bij beide coureurs iets verschillends hebt gedaan."

Wolff benadrukt dat de bandenkeuze in principe aan de coureurs is. "We willen ons daar niet te veel mee bemoeien en er zullen ook situaties zijn waarin we dit wel toestaan." Toch wilde Wolff nu niet aan Bottas' verzoek voldoen. "We waren ervan overtuigd dat de harde band de betere band was. Alle data die we hadden, gaf aan dat de harde band de mediums en de softs zou overtreffen. Dat zag je ook bij bijvoorbeeld Ocon en Perez, die aan het einde van de race naar de zachte band gingen, maar geen potten konden breken."

Met medewerking van Dieter Rencken.

De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Portugal 2020

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Portugal die verreden wordt op het voor de Formule 1 nieuwe circuit van Portimao.

11 reacties