Valtteri Bottas had Lewis Hamilton nog graag het vuur aan de schenen willen leggen aan het eind van de Grand Prix van Portugal. Toen hij hoorde dat Hamilton op harde banden zijn laatste stint zou rijden, vroeg hij aan zijn team of hij dan niet beter op zachte banden kon worden gezet. Een op het eerste gezicht logisch verzoek, daar de zachte banden meestal sneller zijn dan de harde exemplaren. In Portugal ging die wet echter niet op, zo zag men bij Mercedes, en dus kreeg Bottas toch de harde banden onder zijn auto geschroefd. Uiteindelijk bracht dit de Fin geen succes en eindigde hij als tweede, bijna een halve minuut achter Hamilton. Het is niet voor het eerst dit seizoen dat een afwijkende bandenvoorkeur van Bottas ten opzichte van Hamilton werd afgewezen. Ook op Mugello wilde de Mercedes-coureur graag een alternatieve strategie toen hij op de tweede plaats reed, maar toen kreeg hij eveneens nul op het rekest. Teambaas Toto Wolff had naar eigen zeggen een goede reden om niet op het verzoek van Bottas in te gaan. Zo'n heel andere strategie zou niet uit te leggen zijn, volgens de Oostenrijker. "We hebben het weleens gedaan, maar het is altijd een gevaarlijke situatie", zegt Wolff tegen onder meer RacingNews365 . "Als je de coureur aan de leiding vertelt dat hij harde banden op de auto moet hebben, omdat je denkt dat dat de juiste keuze is en de nummer twee probeert je van iets anders te overtuigen, dan is het heel moeilijk uit te leggen waarom je bij beide coureurs iets verschillends hebt gedaan." Wolff benadrukt dat de bandenkeuze in principe aan de coureurs is. "We willen ons daar niet te veel mee bemoeien en er zullen ook situaties zijn waarin we dit wel toestaan." Toch wilde Wolff nu niet aan Bottas' verzoek voldoen. "We waren ervan overtuigd dat de harde band de betere band was. Alle data die we hadden, gaf aan dat de harde band de mediums en de softs zou overtreffen. Dat zag je ook bij bijvoorbeeld Ocon en Perez, die aan het einde van de race naar de zachte band gingen, maar geen potten konden breken." Met medewerking van Dieter Rencken. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen