Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de AlphaTauri van De Vries niet méér een kopie is van Verstappens Red Bull

Het is een vraag die de laatste tijd meer dan eens is opgeworpen: waarom kopieert AlphaTauri niet meer van de zo succesvolle Red Bull-bolides? Teambaas Franz Tost geeft in een exclusief interview met RacingNews365 het antwoord.

Terwijl de Red Bull RB18 vorig jaar vooraan het veld de grote prijzen pakte, streed de AlphaTauri AT03 in het gunstigste geval mee in de tweede helft van het middenveld. Dat terwijl de twee teams toch zusterteams zijn. Waarom gebruikt AlphaTauri niet meer van Red Bull, aangezien dat zo'n succesvol platform is? Exact die vraag legt RacingNews365 in een exclusief interview met Franz Tost voor aan de AlphaTauri-teambaas. Want hoe kon het toch zijn dat de Aston Martin van 2022 op enig moment nog meer leek op de Red Bull dan de AlphaTauri? Het antwoord van de Oostenrijker is echter glashelder: "Binnen de samenwerking met Red Bull doen we alles wat binnen de reglementen is toegestaan. Er zijn verder geen onderdelen meer die we over mogen nemen. We krijgen al versnellingsbakken, achterwielophangingen, delen van de voorwielophangingen en hele hydraulicasystemen van Red Bull."

Daarmee houdt 't op voor AlphaTauri

Gevraagd of er geen voordelen zitten in het gedeeld gebruiken van Red Bulls windtunnel, antwoordt Tost dat er waterdichte maatregelen van toepassing zijn op dat gedeelde gebruik: "Die moeten we strikt gescheiden van elkaar gebruiken. Wij gebruiken die bijvoorbeeld op zaterdag, zondag en maandag, terwijl Red Bull er op woensdag, donderdag en vrijdag gebruik van maakt." "We mogen daarbij niks met elkaar delen. Zoals je weet gebruikten we alles van Red Bull toen we dit project begonnen (in 2006, red.). Dat was toen de beste oplossing, maar nadien is dat verboden." Tost merkt op dat het nu kan dat rivaliserende teams meer op de Red Bull lijken dan de auto van het zusterteam: "Aston Martin bijvoorbeeld nam de helft van de aerodynamische afdeling van Red Bull over. Natuurlijk bouwen ze daardoor min of meer dezelfde auto, met dat verschil dat ze hem groen hebben geverfd. Voor ons werkt dat helaas niet zo. Wij kunnen het toppersoneel van Red Bull niet overnemen. Dat heeft ook met geld te maken, want dat soort krachten zijn natuurlijk niet goedkoop."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"