En dat is bijzonder te noemen. De teams hebben unaniem tegen de invoering van de nieuwe banden voor het 2020-seizoen gestemd. Door het jaar heen is er namelijk in de Formule 1-paddock veel geklaagd over het huidige rubber, waar dus ook in 2020 mee zal worden gereden. Een aanzienlijke hoeveelheid teams kregen de Pirelli-banden maar moeizaam aan het werk. De verbeterpunten waren dat de nieuwe Pirelli-banden een betere weerstand zouden moeten krijgen, de temperatuur beter verdeeld zou moeten worden over de band en dat het rubber minder snel zou moeten oververhitten, zo vertelde Pirelli-kopstuk Mario Isola enkele maanden geleden. Volgens de Italiaan voldeden de nieuwe banden voor 2020 aan die eisen. Tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van de Verenigde Staten maakten deze nieuwe, 'verbeterde' Pirelli-banden voor het jaar 2020 hun debuut. Elk team kreeg per coureur één setje om uit te proberen, maar na afloop was nagenoeg niemand enthousiast over de nieuwste specificatie banden voor het komende seizoen. Vrijwel meteen na die vrije training lieten de coureurs zich links en rechts negatief uit over het Pirelli-rubber. Zo liet Carlos Sainz weten dat de banden 'heel raar en slecht aanvoelden', terwijl Romain Grosjean liet optekenen dat hij geen enkel verschil merkte en dat de banden absoluut niet beter waren dan die van 2019.
Pirelli nam de feedback mee terug naar de tekentafel en voerde verbeteringen aan het ontwerp door. Tijdens de testdagen na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi zouden de teams de allerlaatste specificatie mogen testen. Pirelli verwachtte betere testresultaten in het Midden-Oosten, omdat het in de VS erg koud was tijdens de vrije training gedurende welke de banden werden getest. Na de testdagen waren de Formule 1-teams echter onvergeeflijk in hun oordeel. Unaniem, dus door alle tien de teams werd er tegengestemd. Bijzonder, aangezien vele teams de banden van dit seizoen hekelden, maar toch verschuilen er wel enkele logische redenen achter deze beslissing. De regels blijven bijvoorbeeld in 2020 zo goed als hetzelfde vergeleken met dit seizoen. Als het goed is zijn alle teams al lang en breed bezig met het design voor hun bolide voor het komende jaar. Het profiel van het nieuwe Pirelli-rubber had er echter voor kunnen zorgen dat er relatief laat in het ontwikkelingsproces weer aspecten moesten worden omgegooid in het design van de nieuwe bolides. Dat is nu voorkomen. Aan het begin van het seizoen ondervonden enkele renstallen dat de Italiaanse banden lastig onder controle waren te krijgen. Voornamelijk Haas heeft er het hele seizoen last van gehad. Ook dat team heeft gewoon tegen de nieuwe specificatie gestemd. Met alle data die de teams door het jaar heen hebben kunnen verzamelen, kan het design van de 2020-bolides nu perfect worden afgesteld op de reeds bekende banden. Op die manier hopen vele teams dat de banden volgend jaar geen negatieve rol meer zullen spelen in hun prestaties. Tot slot spelen de 2021-banden ook een rol. Dat jaar zullen de Formule 1-regels namelijk flink worden opgeschud. Zo ook de Pirelli-banden, die in 2021 niet om 13-, maar 18-inch velgen worden gelegd. De beoogde banden voor komend seizoen waren dus nooit langer dan één jaar meegegaan, waardoor een evolutie van die banden niet mogelijk was geweest. Voor Pirelli betekent het dus dat na een fase van ontwikkeling al hun werk de prullenbak in kan, maar dat het zich nu volledig kan richten op het ontwikkelen van de perfecte 18-inch band voor 2021. Beluister hieronder de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin de gebroeders Coronel samen met journalist Ruud Dimmers en dj Jeroen van Inkel stilstaan bij de toppers en floppers van het Formule 1-seizoen 2019.
Meest gelezen