Het grote probleem van het circuit in Interlagos is dat het linksaf loopt, dus tegen de klok in. Er zijn slechts een handjevol banen op de Formule 1-kalender waarvoor dat eveneens geldt, te weten Baku, het Marina Bay Street Circuit en het Circuit of the Americas. Wat is er zo lastig aan een circuit dat linksaf loopt? Nou, aangezien de meeste circuits voornamelijk rechtsaf gaan (dus met de klok mee), is de nek van de rijder beter getraind voor die omstandigheid. Slechts een aantal keren per jaar wordt de linkergroep van de nekspieren zwaarder belast dan de rechtergroep en dat is, voor sommige rijders, even wennen. In het verleden bleek Interlagos een kwelgeest voor sommigen die niet honderd procent voorbereid waren. Zo zal Jos Verstappen de editie van het jaar 2000 niet snel vergeten. De vader van Max Verstappen, destijds actief voor het team van Arrows, reed een ijzersterke race. Jos kon ‘m echter niet bekronen met een puntenfinish, omdat hij laat in de wedstrijd terugviel door kramp in zijn nek. Evenals het geval was in Mexico is de lucht in Brazilië ijler dan wat men gewend is in Europa, al valt het ten opzichte van het Autódromo Hermanos Rodríguez nog alleszins mee. Waar er in Mexico op ruim twee kilometer hoogte werd gereden, daar ligt de baan in São Paulo op iets minder dan een kilometer hoogte. Ook hier zullen de motoren dus een beetje ‘astma’ hebben, al zijn de verschillen minder groot dan wat in Mexico zichtbaar was.
Wat is er zo lastig aan een circuit dat linksaf draait? Nou, aangezien de meeste circuits voornamelijk rechtsaf gaan (dus met de klok mee), is de nek van de rijder beter getraind voor die omstandigheid. Slechts een aantal keren per jaar wordt de linkergroep van de nekspieren zwaarder belast dan de rechtergroep en dat is, voor sommige rijders, even wennen. In het verleden bleek Interlagos een kwelgeest voor sommigen die niet honderd procent voorbereid waren. Zo zal Jos Verstappen de editie van het jaar 2000 niet snel vergeten. De vader van Max Verstappen, destijds actief voor het team van Arrows, reed een ijzersterke race. Jos kon ‘m echter niet bekronen met een puntenfinish, omdat hij laat in de wedstrijd terugviel door kramp in zijn nek. Evenals het geval was in Mexico is de lucht in Brazilië ijler dan wat men gewend is in Europa, al valt het ten opzichte van het Autódromo Hermanos Rodríguez nog alleszins mee. Waar er in Mexico op ruim twee kilometer hoogte werd gereden, daar ligt de baan in São Paulo op iets minder dan een kilometer hoogte. Ook hier zullen de motoren dus een beetje ‘astma’ hebben, al zijn de verschillen minder groot dan wat in Mexico zichtbaar was. Al met al is de Braziliaanse GP een zware fysieke uitdaging, zoals bijvoorbeeld de GP van Singapore dat ook is. Gezien de strakke trainingsregimes van tegenwoordig zal er waarschijnlijk niemand buiten de boot vallen, maar mocht iemand stiekem een dagje niet zijn linkernekspieren hebben getraind, dan krijgt deze het bijzonder zwaar in Brazilië!
Meest gelezen