Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de extra straf van Max Verstappen in Rusland terecht is

​Het weekend van Max Verstappen hangt in Rusland van straffen aan elkaar. De gridstraf voor het wisselen van zijn complete power unit resulteerde in een achttiende startplaats, maar na een overtreding van het F1-reglement tijdens de kwalificatie volgde een extra straf.

Verstappen was bezig met een snelle ronde toen Sergey Sirotkin in zijn Williams spinde. De Nederlander kon de Williams makkelijk ontwijken en noteerde een prima derde tijd. Echter, niet conform het reglement. De regels schrijven voor dat op het moment dat er een gele vlag gezwaaid wordt, coureurs in de bochten waarin deze vlag getoond wordt ‘significant’ snelheid moeten minderen. Dit betekent dat aantoonbaar moet zijn dat een coureur van zijn gas afgaat en gehoor geeft aan het commando dat een gele vlag met zich meebrengt: gevaar, minder snelheid.

In het geval van Verstappen minderde de Red Bull-coureur geen snelheid. Sterker nog, Max verbeterde zijn persoonlijke sectortijd in de sector waarin de gele vlaggen werden getoond. Na afloop van de kwalificatie werd Verstappen bij de stewards geroepen die hem bestraften met een gridstraf van drie plaatsen en twee strafpunten op zijn licentie. Is de straf terecht? Ja, coureurs kennen allemaal de F1-regels en weten dat ze snelheid moeten minderen bij een gele vlag. Verstappen is niet de eerste of enige coureur die voor eenzelfde vergrijp bestraft is en de wedstrijdleiding leefde in Rusland de regels na. Niets meer en niets minder.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'