Na de Grand Prix van Hongarije is het voor de Formule 1-teams en coureurs tijd geworden om de verplichte zomerstop in te lassen. Volgens de sportieve reglementen van de koningsklasse moet elk team ten minste veertien opeenvolgende dagen de haar werk neerleggen. Deze verplichte pauze moet in juli/augustus plaatsvinden, waarvoor ruimte is gemaakt op de F1-kalender tussen de GP's van Hongarije en België. Een exacte dag wordt niet gegeven, dus het kan per team verschillen op welke dag zij de fabriek sluiten voor de zomerstop, maar eigenlijk doet iedereen hetzelfde. Na de race in Hongarije wordt nog tot en met vrijdag of zaterdag doorgewerkt en in aanloop naar de Belgische GP wordt de draad weer opgepakt. De regels tijdens deze zomerstop zijn voor iedereen het zelfde: er mag niet meer gewerkt worden aan het Formule 1-project, zodat de teams en coureurs een lange rustpauze hebben na de intensieve eerste seizoenshelft.
Wat mag er niet - of juist wel - tijdens de F1-zomerstop?
In artikel 24.2 van de sportieve reglementen in de Formule 1 wordt beschreven wat verboden is tijdens de 'shutdown' van veertien dagen. Dit gaat om het volgende: Het gebruik van de windtunnel Het gebruik van CFD simulaties (voor F1-projecten) De productie of ontwikkeling van windtunnelonderdelen, normale onderdelen of testonderdelen Sub-onderdelen (boutjes, moertjes, en dat soort dingen) ontwikkelen Elke activiteit die te maken heeft met het design, de ontwikkeling of de productie van de wagen Er zijn echter een aantal uitzonderingen, waardoor de F1-fabrieken niet voor 100% stilliggen. In artikel 24.4 van de sportieve reglementen staat beschreven wat niet wordt gezien als een overtreding van de shutdown: Reparaties aan een wagen die zwaar beschadigd is geraakt tijdens de race voor de shutdown. De FIA moet hier wel expliciet toestemming voor geven. Het in elkaar zetten en gebruiken van oudere showcars , maar geen productie of onderhoud aan de huidige onderdelen. Het gebruik van de windtunnel voor projecten die niet met F1 te maken hebben of onderhoud aan de windtunnel en andere faciliteiten CFD-simulaties voor projecten die niet met F1 te maken hebben, of het upgraden van software Elke activiteit die niet met F1 te maken heeft. Ook hier moet de FIA wel eerst toestemming voor geven. Kort gezegd mag er dus niets meer veranderd of ontwikkeld worden aan/voor de Formule 1-bolides en mag er niet meer getest en gesimuleerd worden. Voor andere zaken die niet direct met de auto te maken hebben, zoals bijvoorbeeld marketing, geldt de zomerstop niet. Er zullen dus her en der nog een aantal werknemers op kantoor zitten, maar het overgrote deel staat leeg: men is op vakantie.
Meest gelezen