Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Ferrari-protesten tegen Verstappen en Perez naar de prullenbak werden verwezen

Winnaar Sergio Perez en podiumklant Max Verstappen moesten even vrezen voor een straf na de GP van Monaco, maar hun minimale overtreding werd niet bestraft. De stewards leggen uit waarom en tikken tegelijkertijd de FIA-wedstrijdleider op de vingers, omdat hij zijn notities niet op orde had.

Na afloop van de Grand Prix van Monaco, die voor Ferrari zwaar tegenvallend was verlopen, gingen de Italianen in protest tegen beide Red Bull-coureurs. Sergio Perez, de winnaar, en Max Verstappen, de nummer drie, waren volgens Ferrari over de gele lijn gegaan bij het uitkomen van de pitstraat na hun tweede pitstop tijdens de race in de straten van Monte Carlo. Dit stond haaks op de notities van de wedstrijdleider, waarin staat dat de coureurs te allen tijde rechts van die lijn moeten blijven. En dus moesten beide coureurs op komen draven bij de stewards, samen met Sportief Directeur Jonathan Wheatley van Red Bull. Namens Ferrari was Inaki Rueda, Head of Race Strategy, aanwezig bij de hoorzitting en ook de FIA-wedstrijdleider schoof aan. Aangezien de twee vermeende overtredingen hetzelfde waren en de protesten in principe identiek waren, werden ze samen behandeld.

Ferrari's zaak en Red Bulls verdediging

Ferrari beweerde dat zowel Verstappen als Perez bij het uitkomen van de pitstraat met hun linker banden op het asfalt links naast de gele lijn terecht kwamen en dat dit een overtreding was van de notities van de wedstrijdleider. Ze wezen naar een zaak van Yuki Tsunoda, die in 2021 twee maal werd bestraft tijdens de GP van Oostenrijk omdat hij over de lijn heen was gegaan bij het inrijden van de pitstraat. De Japanner kreeg daar twee maal een straf van vijf seconden voor. Ferrari benadrukt dat de notities er zijn om gevolgd te worden, ook al staan deze haaks op de International Sporting Code (ISC) van de FIA. Onthoud die laatste claim even, want deze komt zo nog terug. De verdediging van Red Bull was simpel: Verstappen en Perez bleven aan de rechterkant van de gele lijn en hoe dan ook zijn de regels van de International Sporting Code niet overschreden. Hieronder nog eens de beelden van Verstappen. Het artikel gaat daaronder verder.

International Sporting Code

We zien de term twee keer voorbij komen: de International Sporting Code van de FIA. Dit is een soort overkoepelend regelboek dat geldt voor alle raceklassen die vallen onder het bestuur van de mondiale autosportbond. Als we bladeren door bijlage L, hoofdstuk IV, artikel 5, dan zien we de regels voor het uitkomen van de pitstraat. Daarin staat vermeld dat 'behalve in gevallen van overmacht, geen enkele band van een auto over de lijn mag komen. Deze lijn is op het circuit getekend met als doel de auto's die de pitstraat uitkomen te scheiden van de auto's op het circuit'. Daar zit dus een verschil met de notities van de wedstrijdleider. Die zegt dat de banden te allen tijde rechts van de lijn moeten blijven, terwijl de ISC stelt dat deze niet over de lijn mogen komen. Oftewel, het algemene FIA-handboek impliceert dat op de lijn mag, deels over de lijn mag, maar helemaal over de lijn niet.

Oordeel van de stewards

Alle partijen, Red Bull, Ferrari, de FIA-wedstrijdleider en de stewards waren het er over eens dat Verstappen en Perez een deel van hun linker voor- en linker achterband over de lijn hadden, maar tegelijkertijd waren alle partijen het er ook over eens dat het grootste gedeelte van de banden nog op de lijn zat. De conclusies van de stewards waren dan ook als volgt. Artikel 2.1 van het Sportieve Reglementenboek van de Formule 1 stelt dat iedereen binnen de sport zich moet houden aan de International Sporting Code van de FIA. Ook de FIA-wedstrijdleider en de stewards moeten zich dus aan die regels houden en ervoor zorgen dat deze worden nageleefd. De notities van de wedstrijdleider mogen dan ook niet haaks staan op de ISC. Artikel 5 c) van hoofdstuk IV van bijlage L van de ISC stelt dat een auto 'niet voorbij de lijn mag komen' bij het uitkomen van de pitstraat. In dit geval gingen de coureurs niet 'over' de lijn - want dan zouden ze hun hele wiel voorbij de gele lijn moeten hebben gehad. Daarom waren de coureurs niet in overtreding van deze regel uit de ISC en deze uitspraak schept een precedent voor alle interpretaties van de notities van de wedstrijdleiding Het protest is dan ook afgewezen Al met al krijgt dus ook de FIA-wedstrijdleider een tikje op de vingers van de stewards, omdat zijn notities niet in orde waren en haaks staan op de overkoepelende FIA-regels. De wedstrijdleider, Eduardo Freitas, gaf als uitleg dat de ISC van 2021 op 2022 was veranderd en dat hij de notitie simpelweg had overgenomen uit de notities van zijn voorganger Michael Masi. Daar was het dus misgegaan.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal