Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1-coureurs niet in actie kwamen op de Nurburgring

Het is de vrijdag voorafgaand aan een Grand Prix, normaal gesproken de dag waarop de vrije trainingen worden afgewerkt. Vandaag liep alles anders en liep de boel letterlijk in het water.

Formeel zijn de twee vrije trainingen overigens wel gewoon afgewerkt. De tijd tikte gedurende twee keer anderhalf uur immers gewoon weg, maar de pits werd geen moment geopend. Niet omdat dat de baan te nat was, wat overigens in toenemende mate een reden is voor de Formule 1 om niet te rijden, maar omdat de traumahelikopter niet kon opstijgen. Dat had te maken met dichte mist. Bij het zien van plaatjes op en rond het circuit viel het op dat het zicht redelijk goed was, maar bij het vaststellen van het antwoord op de vraag of de helikopter mag vliegen wordt niet alleen naar het circuit gekeken. De hele aanvliegroute naar het ziekenhuis, dat in dit geval ruim vijftig kilometer verderop ligt, wordt gemonitord. Laag hangende mist op dat traject maakte het onmogelijk voor de traumahelikopter om te vliegen. Om die reden vloog de camera-helikopter wél, die hoefde immers enkel boven het circuit te blijven cirkelen. Dat de traumaheli niet kan vliegen, betekent dat in het geval van een zwaar ongeval een coureur niet snel vervoerd kan worden naar het ziekenhuis, een eerste voorwaarde om überhaupt te kunnen racen. Nu kan je normaliter een gewonde coureur ook met de ambulance over de weg vervoeren, maar reglementair is vastgesteld dat dat transport maximaal twintig minuten mag duren. Met een afstand van ruim vijftig kilometer - hemelsbreed, over de weg komen daar nog meer kilometers bij - is dat absoluut niet haalbaar. Nu zijn er ook wel faciliteiten op het circuit om in het geval van een zware crash snel medische assistentie te kunnen verlenen en waar nodig levensreddend te handelen, maar die faciliteiten staan natuurlijk niet gelijk aan die van een volledig ingericht ziekenhuis. Gelukkig zijn de voorspellingen voor de zaterdag in de Eifel een stuk beter en is het aan de Formule 1-teams om zich in één uur training volledig voor te bereiden op zowel de kwalificatie als de race. Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'