Uit historisch oogpunt heeft China nog niet ontzettend veel te vertellen - goed, de Formule 1 strijkt voor de zestiende keer neer in het land, maar in bijvoorbeeld België wordt komend jaar voor de 64ste keer een GP gehouden. Toch zijn de commerciële belangen dusdanig groot dat de marketingtak van de F1-organisatie maar wat graag een extra weekje naar China afreist.
"Een tweede race in China klinkt als muziek in onze oren", liet het hoofd sponsorships uit de Formule 1, Murray Barnett, in een Chinese krant weten. "Op korte termijn gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, het schema is momenteel overvol", wijst de Brit op het programma van 2019, dat 21 Grands Prix bevat. Bovendien wordt in 2020 de trek naar Vietnam ingezet, terwijl ook Nederland aast op een Formule 1-wedstrijd. De twee belangrijkste factoren om een extra F1-race in China te organiseren zijn de zichtbaarheid van de koningsklasse voor de Chinese fan en het feit dat veel autofabrikanten tegenwoordig een vestiging in China hebben. "Er worden een aantal zaken onder de loep genomen, we willen zien hoe we op regionaal vlak meer geïnteresseerden in de sport kunnen krijgen. Momenteel zijn we een paar dagen in China voor de Grand Prix, maar we moeten eigenlijk het hele jaar zichtbaar zijn. Dan worden we relevant en krijgen we veel meer fans", meent Barnett. Aan het begin van dit decennium probeerde de F1 voet aan wal te krijgen in Zuid-Korea (2010) en India (2011), beide wedstrijden vielen na 2013 echter van het programma. "Daar hebben we fouten gemaakt", geeft Barnett ruiterlijk toe. Die races waren onderdeel van korte deals, tegenwoordig investeren we liever in lange deals."
Meest gelezen