Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1 mogelijk twee Grands Prix in China gaat houden

De Grand Prix van China behoort inmiddels tot het Formule 1-meubilair. Komend seizoen zal het land voor de zestiende keer in de historie van de koningsklasse aan worden gedaan. Ondanks dat niet iedere Formule 1-fan staat te springen om de aanwezigheid van het Aziatische land op de kalender, komt er mogelijk een tweede Grand Prix in China.

Uit historisch oogpunt heeft China nog niet ontzettend veel te vertellen - goed, de Formule 1 strijkt voor de zestiende keer neer in het land, maar in bijvoorbeeld België wordt komend jaar voor de 64ste keer een GP gehouden. Toch zijn de commerciële belangen dusdanig groot dat de marketingtak van de F1-organisatie maar wat graag een extra weekje naar China afreist.

"Een tweede race in China klinkt als muziek in onze oren", liet het hoofd sponsorships uit de Formule 1, Murray Barnett, in een Chinese krant weten. "Op korte termijn gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, het schema is momenteel overvol", wijst de Brit op het programma van 2019, dat 21 Grands Prix bevat. Bovendien wordt in 2020 de trek naar Vietnam ingezet, terwijl ook Nederland aast op een Formule 1-wedstrijd. De twee belangrijkste factoren om een extra F1-race in China te organiseren zijn de zichtbaarheid van de koningsklasse voor de Chinese fan en het feit dat veel autofabrikanten tegenwoordig een vestiging in China hebben. "Er worden een aantal zaken onder de loep genomen, we willen zien hoe we op regionaal vlak meer geïnteresseerden in de sport kunnen krijgen. Momenteel zijn we een paar dagen in China voor de Grand Prix, maar we moeten eigenlijk het hele jaar zichtbaar zijn. Dan worden we relevant en krijgen we veel meer fans", meent Barnett. Aan het begin van dit decennium probeerde de F1 voet aan wal te krijgen in Zuid-Korea (2010) en India (2011), beide wedstrijden vielen na 2013 echter van het programma. "Daar hebben we fouten gemaakt", geeft Barnett ruiterlijk toe. Die races waren onderdeel van korte deals, tegenwoordig investeren we liever in lange deals."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"