Aankomend weekend staat de derde Grand Prix van het seizoen op het programma. Het Formule 1-circus reist af naar Australië, waar Red Bull, Ferrari en de acht andere teams Down Under de strijd met elkaar aangaan. Voordat men in de kwalificatie en later in de race de degens kruist, zullen er eerste trainingen af worden gewerkt. De vrijdagse trainingsdag wordt enorm belangrijk, want er zijn veel vraagtekens over het circuit.
Lang geleden en nieuwe lay-out
Ten eerste komt het omdat de coureurs te maken krijgen met een nieuwe lay-out van het Albert Park Circuit. Omdat er eigenlijk altijd al een tegenvallende hoeveelheid inhaalacties plaatsvonden op het semi-stratencircuit in de Australische stad, besloot men een handvol bochten aan te pakken. Dat resulteerde in een lay-out die eigenlijk heel anders is dan voorheen, waardoor de teams weer wat nieuwe data zullen moeten verzamelen. Tegelijkertijd zijn de banden die men in 2019 gebruikte tijdens het laatste Australische GP-weekend weer heel anders dan die van dit of vorig jaar. Voor de coureurs zal het natuurlijk ook even inkomen zijn, maar als het goed is hebben zij al genoeg uurtjes doorgebracht in de simulator en zullen ze relatief snel op stoom zijn. Wel betekenen de wijzigingen aan het circuit dat er ook nieuwe asfaltlagen te vinden zijn, die hoogstwaarschijnlijk heel glad zullen zijn. Vooral tijdens de eerste trainingen zal het zoeken zijn naar grip, maar in de loop van het weekend zal dat in droge omstandigheden beter worden.
Bijzondere bandenkeuze
Niet alleen zijn de banden waarmee dit jaar geracet wordt helemaal nieuw vergeleken met drie jaar geleden, ook heeft Pirelli een bijzondere bandenselectie gemaakt voor de Australische Grand Prix. Men slaat namelijk een trappetje over. In Melbourne zijn de harde C2, de medium C3 en de zachte C5 beschikbaar voor de teams. De Italiaanse bandenleverancier verklaart dat men die keuze heeft gemaakt omdat ze het raceweekend in Australië een goede kandidaat vonden om dit uit te proberen vanwege de nieuwe lay-out en het nieuwe asfalt. Het is nog maar de vraag hoe groot de delta is tussen de zachte band en de twee hardere banden, maar mocht het relatief groot zijn, dan kunnen we op zondag misschien wat leuke strategieën zien waarbij iemand op zachte banden probeert door het veld heen te snijden aan het einde van de race.
Omstandigheden net wat anders
De omstandigheden zijn natuurlijk nooit precies hetzelfde als een jaar eerder, maar in tegenstelling tot de laatste jaren, is de Grand Prix van Australië nu niet meer de openingsrace van het jaar. Normaal is het altijd heel warm en zonnig tijdens de race in Albert Park, maar nu het al april is, is de herfst al begonnen in Zuid-Australië. Dat betekent niet dat het plots heel veel kouder is, maar vooral de weersomstandigheden kunnen verschillen van wat de teams in Australië gewend zijn. Onstuimiger en wisselvalliger, met een veel grotere kans op regen dan de vorige jaren. Het wordt dan ook spannend of we het dit weekend droog gaan houden in Melbourne! Mocht het gaan regenen, dan kan de nieuwe asfaltlaag wel eens voor spekgladde omstandigheden zorgen.
Nieuwe auto's
Tot slot blijven er natuurlijk veel onbekende factoren voor de teams, die pas net twee Formule 1-Grands Prix hebben afgewerkt met hun gloednieuwe bolides. Albert Park is opnieuw een ander circuit dan de asfaltlinten in Bahrein en Saoedi-Arabië, met een ander soort asfalt, dus opnieuw is er veel te ontdekken voor alle Formule 1-coureurs. Wie gaat er de komende week het beste om met alle variabelen en factoren tijdens het Grand Prix-weekend van Australië? Aanstaande zondagochtend weten we wie er met de overwinning aan de haal gaat.
Meest gelezen