Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1 wintertestdagen dit jaar belangrijker zijn dan ooit

Het Formule 1-seizoen 2022 gaat deze woensdag van start met de F1-wintertestdagen in Barcelona. De testdagen zijn dit jaar belangrijker dan ooit, of in ieder geval belangrijker dan de laatste jaren het geval was. We leggen uit waarom.

De eerste testdagen van het jaar vormen de vuurdoop voor de nieuwe Formule 1-bolides. Ze gaan voor het eerst écht de baan op. Weliswaar hebben vele teams al een zogeheten shakedown afgelegd - een dag op het circuit waarbij men maximaal 100 kilometer af mag leggen op speciale testbanden - op dat moment gaat het er vooral om te kijken of de auto überhaupt van zijn plek komt en er geen grote gebreken zijn. Tijdens de testdagen in Barcelona worden de auto's voor het eerst echt aan de tand gevoeld. Nu wordt ook duidelijk of de wagens meer dan 100 kilometer aan kunnen en wordt pas voor het eerst echt getest of alles wat de ontwerpers hebben bekokstoofd ook daadwerkelijk doet wat er van wordt verwacht. Dit jaar zijn de testdagen nóg belangrijker dan ooit.

Minder testdagen

Alhoewel de hoeveelheid testdagen weer is gestegen ten opzichte van vorig seizoen - toen waren er maar drie - zijn de zes dagen er nog steeds weinig vergeleken met bijvoorbeeld een decennium geleden. In 2014, de laatste keer dat het technische reglementenboeken dusdanig overhoop werd gegooid, waren er nog 12 testdagen! Dit jaar dus maar de helft. Vroeger kon er bovendien ook tijdens het seizoen nog veel meer worden getest en was er zelfs een periode dat de teams ongelimiteerd mochten testen als ze dat wilden. Tegenwoordig is dat niet meer het geval, op twee van de eerdergenoemde filmdagen na. Dit zal dus de eerste echter keer zijn dat de nieuwe wagen aan alle tests onderworpen zal worden.

Nieuwe auto's!

Dat is natuurlijk elk jaar - met vorig jaar als uitzonderingen - het geval. Dit jaar zijn de wagens echter weer helemaal anders. Het concept is compleet overhoop gegooid en er zal door de teams en engineers nu toch op een andere manier worden gekeken naar de wagens. Downforce wordt nu voornamelijk gehaald uit het ground effect en de vleugels en alle andere aerodynamische foefjes spelen een minder grote rol. Natuurlijk zijn deze dingen ook nog steeds belangrijk maar wel op een andere manier. Teams zullen verschillende ideeën en oplossingen hebben, die ze tijdens deze dagen uit willen testen. Het verzamelen van data is belangrijker dan ooit, want de teams mogen niet meer zo veel tijd als ze willen doorbrengen in de windtunnel om nieuwe onderdelen te testen. Door het budgetplafond is het bovendien ook niet meer mogelijk om met eindeloos veel onderdelen aan te komen, want de teams moeten efficiënt zijn met hun middelen. Kijkend naar de coureurs, is het ook van belang om zo veel mogelijk meters te maken. De nieuwe wagens zullen heel anders aanvoelen dan die van de afgelopen jaren, waardoor het ook voor hen wennen is. Misschien moeten er wel een aantal coureurs een geheel nieuwe rijstijl ontwikkelen. Elke minuut kan daarbij tellen, dus niet alleen voor de teams maar ook voor de coureurs kan het grote gevolgen hebben als er veel problemen zijn. Iets anders dat de teams zich allemaal af zullen vragen, is of ze iets hebben gemist gedurende de ontwikkeling van hun gloednieuwe bolide. Tijdens de testdagen gaan ze met argusogen kijken naar de concurrentie, of die met iets bijzonders komt waar ze niet aan hadden gedacht. In dat geval kan er nog snel geschakeld worden op weg naar de beginfase van het seizoen. De vraag is echter of de teams met geniale uitvindingen dit al tijdens de eerste testweek zullen tonen.

Nieuwe motoren

Alhoewel de motorregels nauwelijks veranderd zijn, zullen waarschijnlijk alle motorleveranciers met nieuwe motoren, maar ook nieuwe versnellingsbakken komen. Ferrari en Alpine kondigden al aan grote veranderingen te hebben doorgevoerd en ook Mercedes gaf toe dat ze sinds 2014 niet meer zoveel hadden veranderd aan de krachtbron. Ook Honda gaf eerder aan het een en ander te zullen veranderen, al wilden ze wel alle goede dingen van vorig jaar meenemen naar 2022. Dit jaar hoefde er aan de motor zelf niets verplicht veranderd te worden, maar wel hebben de motorleveranciers een nieuwe brandstof in gebruik moeten nemen. De nieuwe E10-brandstof bestaat voor tien procent uit duurzame brandstof, waardoor de motoren wat vermogen verloren. De leveranciers zullen er met man en macht aan gewerkt hebben om dat vermogen terug te vinden door bepaalde dingen aan te passen. Alhoewel de motoren ongetwijfeld al vele duizenden kilometers hebben afgelegd op de testbanken, is dit het moment om te testen of de betrouwbaarheid zo feilloos is als men hoopt. De ontwikkeling van de motoren wordt namelijk ook nog eens bevroren voor de periode 2022 tot en met 2025, startend vanaf 1 maart dit jaar. Grote problemen kunnen de teams dus nog jarenlang achtervolgen, al zijn er wel wat uitzonderingen op de regels in het geval van betrouwbaarheidsproblemen.

Voorbereiden op de tweede testweek

Dit jaar zijn er weer twee testweken, die twee weken uit elkaar liggen. Het team kan dus met alle data die ze deze week verzamelen al aan de slag gaan en verbeteringen doorvoeren voor de testdagen in Bahrein, die van 10 tot en met 12 maart plaatsvinden. Die drie dagen zullen de teams zich meer gaan richten op snelle rondetijden, terwijl ze in Barcelona vooral veel meters zullen willen maken. Als men na de testdriedaagse in Spanje weten dat de betrouwbaarheid op orde is, dan kan de focus meer verlegd worden naar de performance. Al met al gaan we een paar spannende dagen tegemoet in Barcelona, en later in Bahrein. RacingNews365 is op locatie aanwezig en zal live verslag doen van alle testdagen en je op de hoogte houden van alle gebeurtenissen.

Viaplay
x
Red Bull op de weg terug? Verstappen met goed Red Bull-nieuws richting de VS