Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Franse GP dit jaar wel een spektakelstuk kan worden

De Grand Prix in Frankrijk is een race waar de gemiddelde Formule 1-fan de laatste jaren niet altijd met veel enthousiasme naar vooruit kijkt. Op Paul Ricard zagen we in 2018 en 2019 twee vrij saaie races. Dit jaar mogen we echter meer spektakel verwachten.

Zowel in 2018 als in 2019 was Lewis Hamilton oppermachtig tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk. Nadat de race een decennium lang niet op de kalender had gestaan, keerde het Formule 1-circus drie jaar geleden namelijk voor het eerst in lange tijd terug op het 5,842 kilometer lange circuit. In de kwalificatie was Lewis Hamilton 0,371 (2018) en 0,646 (2019) sneller dan de eerste niet Mercedes-coureur en veroverde hij met speels gemak de poleposition. Ook teamgenoot Valtteri Bottas kon het hem tijdens beide races niet lastig maken vanaf de tweede startpositie. Zo reed Hamilton twee keer zonder moeite naar een Grand Prix-zege. In 2018 kon Verstappen hem nog enigszins bijbenen, maar was het duidelijk dat Hamilton nog een tandje harder had gekund als dat moest. In 2019 reed Hamilton zelfs achttien seconden weg bij zijn teamgenoot en 35 bij Verstappen. Dit jaar zal het echter spannender worden, zeker nu Red Bull zo dicht op de hielen van Mercedes zit.

Mercedes moet de rug rechten

Het moge duidelijk zijn dat Mercedes de afgelopen twee races ondermaats presteerde. In Monaco en Azerbeidzjan kwam het team er totaal niet aan te pas. De kritiek aan het adres van Mercedes was niet mals na afloop van het raceweekend in Monaco, terwijl de coureurs zelf er in Bakoe aan moesten geloven. Hamilton vecht voor zijn achtste wereldtitel, terwijl Bottas vecht om zijn stoeltje. De relatie tussen de Fin en het team lijkt te verslechteren en in verschillende media zingen de geruchten al rond dat Mercedes al heeft besloten om Russell vanaf 2022 naast Hamilton in de Mercedes W13 te zetten. Dit weekend zijn er geen excuses meer. Voor Hamilton niet, voor Bottas niet, maar ook voor Toto Wolff niet. Hij onderschreef dat zijn team had verwacht slecht te presteren op de stratencircuits, maar zo slecht had niemand zien aankomen. Volgens de teambaas zal Mercedes er in Frankrijk weer staan. Ze moeten ook wel, met het oog op de titelstrijd.

Red Bull met twee ijzers in het vuur

In de straten van Monte Carlo en de straten van Bakoe leek het eindelijk te klikken bij Sergio Perez. Hij liet zo nu en dan al goede racepace zien, maar in ijzersterke resultaten was die racepace nog niet omgezet. In Monaco werkte hij zich knap op naar de vierde plek en in Azerbeidzjan ging hij er zelfs vandoor met de overwinning. Hij gaf aan dat hij eindelijk zijn Red Bull-bolide beter begreep en hij verwacht - hoewel hij nog niet op 100% zit - vanaf nu een belangrijkere rol te gaan spelen. Op het 'normale' circuit in Frankrijk moet Checo dat bewijzen en het gevecht aangaan met Bottas, of zelfs met Hamilton, om zo Verstappen in het zadel te helpen. Het is iets waar Verstappen tijdens de vorige race, in 2019, niet op kon rekenen. Pierre Gasly reed toen op hopeloze afstand nadat hij zich als negende kwalificeerde. Perez moet daar verandering in brengen, al wist hij ook in Monaco en Azerbeidzjan geen mega-indruk te maken op zaterdag.

Pirelli

De bandenleverancier is natuurlijk de meest besproken partij in de Formule 1 op dit moment, nadat er in Azerbeidzjan twee banden ploften. Op het moment van schrijven zijn de resultaten van het onderzoek nog niet bekend, maar tijdens het raceweekend zal Pirelli nauwlettend in de gaten worden gehouden. Vorig raceweekend brachten de Italianen de drie zachtste banden mee: C3, C4 en C5. In Frankrijk gaat men een stapje harder: C2, C3 en C4. Dit is dezelfde keuze als in 2019, toen we vrijwel alleen maar eenstoppers zagen. Wel zagen we verschillende bandenstrategieën, voornamelijk doordat het gat tussen de topteams en het middenveld zo groot was dat zij op de medium banden konden kwalificeren in Q2. De gaten zijn vandaag de dag echter aanzienlijk kleiner, waardoor het maar de vraag is of dat gaat lukken. Het kan tijdens de kwalificatie zorgen voor een extra element. De C2, C3 en C4-banden zagen we dit seizoen als trio twee keer eerder terug tijdens een GP-weekend. In Bahrein en Imola waren de drie middelste banden op het spectrum van de partij en daar zagen we een daverend duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Dat belooft dus wat voor aankomend weekend.

De Grand Prix van Frankrijk zal wellicht niet de geschiedenisboeken ingaan als de race der races, maar er zijn veel elementen in de mix die voor opschudding kunnen zorgen. Hoofdstuk zeven van de titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull én Hamilton en Verstappen volg je aankomend weekend natuurlijk via RacingNews365 .

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal