Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de GP van Emilia-Romagna hét moment is voor Verstappen en Red Bull om toe te slaan

Als Red Bull en Max Verstappen iets tegenover het bij vlagen dominante geweld van Ferrari en Charles Leclerc willen stellen, is de GP van Emilia-Romagna bij uitstek het moment om het te doen.

Je hoeft maar een willekeurige Italiaanse sportkrant open te slaan en je wordt om de oren geslagen met jubelstukken over Ferrari en de uitstekende vorm waarin het team verkeert. Ferrari verslaat Red Bull niet alleen op het gebied van betrouwbaarheid, maar het lijkt er ook sterk op dat de F1-75 een betere auto is dan Red Bull's RB18. Dat heeft vooral te maken met het window waarin de beide auto's optimaal werken. Dat window is bij Ferrari veel ruimer, wat betekent dat de Scuderia veel sneller aan details voor wat betreft de setup kan werken gedurende het weekend. Red Bull reist niet naar Imola af met veel updates, maar het goede nieuws is dat Honda volgens Helmut Marko zou hebben aangegeven dat de betrouwbaarheid beter op orde zou moeten zijn dan in voorgaande races. Als dat daadwerkelijk zo is en men zich volledig op performance kan richten, is er misschien wat te halen voor Red Bull en Verstappen. Ferrari immers toonde in Australië ook aan niet onfeilbaar te zijn. Problemen bij Carlos Sainz maakten dat er kostbare tijd verloren ging in de kwalificatie en dat hij een dag later een zeer ongelukkige start kende. Vervolgens maakte hij zelf de misère compleet door onhandig van de baan te schieten en te stranden in de grindbak. Overigens gaf Charles Leclerc zelf doodleuk aan dat ook hij gedurende het seizoen 'echt nog wel fouten gaat maken'.

Unicum op Imola

Sowieso kan de Grand Prix van Emilia-Romagna voor zowel Red Bull als Ferrari een lucratieve bedoening worden. Nog nooit waren er tijdens een Formule 1-weekend zoveel punten te verdelen als komend weekeinde. Dit vanwege de nieuwe opzet van het sprintraceformat. Een dominant optreden kan een coureur liefst 34 punten opleveren: 25 voor de hoofdrace, 8 voor de sprintrace en 1 voor de snelste raceronde. Met een goed weekend kan Red Bull dus meer goedmaken dan tijdens een regulier weekend, al geldt het tegenovergestelde natuurlijk ook. Als Ferrari het thuispubliek geeft waar het op hoopt, kan het nóg een keer een mokerslag uitdelen aan Red Bull. En hoe vroeg het ook nog maar is in het seizoen, na elk nieuwe verlies resteren er minder races om dat verlies goed te maken. Grote vraag is hoe Ferrari omgaat met de druk komend weekend. De verwachtingen van het thuispubliek zullen hooggespannen zijn. Er wordt niets minder dan een klinkende overwinning verwacht van het nieuwe Italiaanse troetelkind. In het verleden heeft Ferrari nog weleens aangetoond gevoelig te zijn voor druk, maar dit seizoen maakt Ferrari meer dan ooit een stabiele indruk. Maar als Red Bull er in slaagt iets terug te doen tegen Ferrari, of dat nu op eigen kracht is, of door pech bij de concurrent, dan komt dat in de eigen achtertuin van Ferrari natuurlijk extra hard aan.

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"