Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de GP van Sakhir een gedenkwaardig weekend wordt

Een oval-achtig circuit, twee invallers, een andere rijdersbezetting bij Mercedes en rondetijden onder de minuut: de Grand Prix van Sakhir heeft alles in zich om een gedenkwaardig weekend te worden in de Formule 1-geschiedenis. Waar kunnen de fans zich allemaal op verheugen op het Bahrain International Circuit?

Formule 1 in 'IndyCar-style'

In de IndyCar in Amerika zijn ze ovals wel gewend, maar in de van origine Europese Formule 1 zijn ovaalvormige circuits wat minder vertrouwd. Toegegeven: een echte oval is deze lay-out van het circuit in Bahrein natuurlijk niet, maar als we kijken naar de hoge snelheden, rondetijden en de geringe hoeveelheid bochten komen er best veel aspecten overeen. Het korte baantje zal vooral op zaterdag en zondag zijn stempel drukken op het weekend. In de kwalificatie moeten de teams bedacht zijn op het belang van de slipstream op de lange rechte stukken, zo vertelde Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe. Ook de hoeveelheid verkeer kan een belangrijke rol spelen, want als je met minder snelheid een bocht uitkomt, zorgt dat voor extra veel tijdverlies op het komende lange rechte stuk. Overigens zal het niet lang duren voordat er een rondje is voltooid. De verwachting is dat de coureurs er nog niet eens een minuut over doen om van de start naar de finish-lijn te rijden. Omdat het circuit maar zo'n 3,5 kilometer lang is en elke Grand Prix een lengte heeft van zo'n dik driehonderd kilometer moeten de coureurs zondag liefst 87 ronden rijden over het circuit. De coureurs zullen de pits dan ook vaak passeren en dat kan strategisch interessant zijn. De komende lay-out lijkt minder zwaar te zijn voor de banden, zo liet Ferrari optekenen, dus een pitstop uitstellen is gezien het korte rondje soms helemaal niet zo'n slecht idee.

Hamilton mist eerste Formule 1-race in carrière

Als we het hebben over meubilair op de grid, dan behoort Lewis Hamilton daar zeker bij. De zevenvoudig wereldkampioen is op Alfa Romeo-coureur Kimi Raikkonen na de man die het langst op de grid staat van alle huidige Formule 1-coureurs. Sinds zijn debuut in de Grand Prix van Australië in 2007 miste hij geen enkele race, maar nu de Brit positief heeft getest op het coronavirus kan hij niet anders dan de race thuis vanaf de bank bekijken. Mercedes hoefde niet lang na te denken over zijn vervanger. Haastig werd er een deal gesloten met Williams en werd juniorcoureur George Russell voor in ieder geval één weekend uitgeleend aan het Duits-Engelse team. Bij Mercedes wordt Russell voor een weekend de teamgenoot van Valtteri Bottas, die zich kan bewijzen tegen de nog jonge Russell. Dat kan ook druk met zich meebrengen voor de Fin, waarvan wel wordt verwacht dat hij zijn jeugdige teamgenoot, die nog nooit punten scoorde in de Formule 1 en de Mercedes niet op zijn duimpje kent, zal verslaan.

Aitken en Fittipaldi maken hun F1-debuut

Bij Williams moest men na het afstaan van Russell snel schakelen en bedenken wie ze dit weekend omdopen tot teamgenoot van Nicholas Latifi. Het Britse team koos voor de meest logische optie en besloot test- en reserverijder Jack Aitken een kans te geven naast de Canadees. De 25-jarige Brit met Koreaanse roots is de huidige nummer veertien in de Formule 2 en kwam dit seizoen al eens in actie in een vrije training. In de Grand Prix van Stiermarken gaf hij de Williams van dit seizoen al de sporen. Aitken is niet de enige Formule 1-debutant aankomend weekend. Bij Haas zal Pietro Fittipaldi namelijk de honeurs waarnemen voor Romain Grosjean, die nog herstellende is van zijn zware ongeluk in de Grand Prix van Bahrein van volgende week. Met Fittipaldi heeft Haas de kleinzoon van wereldkampioen Emerson Fittipaldi in de gelederen, maar niet iemand die de laatste jaren kan buigen over topresultaten. Afgelopen winter reed hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens een volledig seizoen in één klasse. In de Aziatische Formule 3 eindigde hij afgelopen winter als vijfde. Kortom: met zoveel dingen die anders zijn dan anders is de race in Sakhir er nu al één voor de statistieken. Op papier zal de Grand Prix van Sakhir wel onthouden worden. Nu moeten de coureurs ervoor zorgen dat ook de fans zich deze race nog lang zullen heugen. Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje