Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de kwalificatie een hoofdpijndossier voor F1-teams vormt

'Leuk', zo dacht de Formule 1. 'Als we dan toch twee keer in Bahrein racen, waarom dan niet één keer op het Outer Circuit?' Na de eerste dag in Bahrein werd het echter duidelijk dat de lay out voor nogal wat kopzorgen zorgt.

De Mercedes- en Red Bull-coureurs waren op de vrijdag in Bahrein als enigen in staat om rondetijden van onder de 55 seconden te rijden. Nog nooit in de geschiedenis van de Formule 1 duurde een ronde in tijd zo kort. Het maakt dat bij elke blik op de circuitradar de baan voller dan vol lijkt en dat is waar de teams zich best wat zorgen om maken. En dan hebben ze het niet eens zozeer over de veiligheid, waar Max Verstappen voorzichtig wat vraagtekens bij plaatste , als wel over de kwalificatie. Want hoe gaan ze er in hemelsnaam voor zorgen dat ze een vrije ronde kunnen rijden? Dat is met twintig coureurs nagenoeg onmogelijk. Valtteri Bottas zag hoe in de Formule 2 door de drukte Mick Schumacher en Roy Nissany op elkaar klapten: "Dat gaf ons een beeld van hoe chaotisch het kan gaan worden. Dus we zullen heel scherp moeten zijn op gaten", aldus de Mercedes-coureur ten overstaan van onder andere RacingNews365. Hij krijgt bijval van McLaren-teambaas Andreas Seidl. "Traffic management wordt van doorslaggevend belang in de kwalificatie. En voor de zondag geldt dat het een uitdaging wordt om de blauwe vlaggen niet hét gesprek van de dag te laten worden." De kwalificatie kan echt zo'n sessie worden waarin grote vedetten door het ijs kunnen zakken (kijk naar Bottas vrijdag in VT2), puur omdat de timing niet goed is. Tel daarbij op dat er veel ronden afgepakt kunnen worden vanwege track limits in bocht acht en de hectiek wordt alsmaar groter. Natuurlijk hebben de coureurs in dat geval het voordeel van de korte ronde aan hun kant, want je kan er makkelijk nóg één of twee rijden, maar wel met een drukkere baan tot gevolg. Door de hogesnelheidsaard van het circuit wordt geopperd dat een slipstream, te verlenen door je teamgenoot, kan lonen. Als een team daarvoor kiest, hebben ze daar echter een gat dat twee keer zo groot is als normaal voor nodig. Als een team dat goed uitvoert, dan is er wel veel winst te behalen op een circuit waar de verschillen aan kop zeer klein zijn. Alle ingrediënten voor een uiterst boeiende kwalificatie zijn dus aanwezig, maar die ingrediënten kunnen evengoed tot chaos leiden. De kwalificatie start om 18:00 uur Nederlandse tijd en is vanaf 17:00 uur live middels onze liveblog te volgen op deze website . Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje