Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe F1-bolides binnen 'no-time' veel sneller dan in 2021

De bolides van komend Formule 1-seizoen zullen qua aerodynamica iets simpeler zijn dan voorgaande jaren, maar het zal naar verluidt niet lang duren voordat de 2022-wagens meer downforce hebben dan haar voorgangers.

Door de veranderde technische reglementen in de Formule 1 mogen de teams minder 'spelen' met de aerodynamica op de bolides. Ingewikkelde vleugels en vinnen worden grotendeels verboden, zodat er minder vuile luchtstromen ontstaan. Ook de voor- en achtervleugel krijgen hierdoor een versimpeld design. Het nadeel hiervan is dat de teams wat downforce moeten inleveren. Hierdoor wordt verwacht dat de bolides wat langzamer zullen zijn aan het begin van het nieuwe seizoen, al gaan er al geruchten dat de achterstand door meerdere teams al is gedicht. Mocht er toch nog een verlies aan downforce zijn, dan is dat snel opgelost. Andrew Green, technisch directeur van Aston Martin, legt aan onder meer RacingNews365 uit dat het niet lang zal duren voordat er meer downforce is gevonden bij de 2022-bolides. "Het is een aanzienlijk verlies aan aerodynamica in vergelijking met de bolides die wij hadden in 2021", legt hij uit. "De bolides zetten nu een stapje terug, want de meeste teams hebben er maar minder dan een jaar aan gewerkt."

Vinden van downforce zal 'niet lang duren'

"De generatie auto's waar we net klaar mee zijn, daar zit meerdere jaren aan ontwikkeling in", verduidelijkt Green. "De verwachting is dus een stapje terug te zetten, maar de ontwikkelingscurve van alle teams zal ervoor zorgen dat ze de downforce-levels van vorig jaar zullen gaan overtreffen." Komend seizoen wordt er op een andere manier downforce gegenereerd. Naast de klassieke methode met voor- en achtervleugels wordt er gebruik gemaakt van het ground effect. Dit moet zorgen voor minder vuile luchtstromen, waardoor de teams elkaar beter kunnen volgen en makkelijker inhaalpogingen kunnen uitvoeren. Volgens Green moet hierdoor op andere plaatsen performance worden gevonden, deels aan de onderkant van de bolide. "Het feit dat het een ground effect-bolide is, betekent dat de afstand naar het asfalt cruciaal is. Hoe dichter je tegen de grond zit, hoe meer performance je krijgt. Daardoor krijg je een bolide die wat stijver aanvoelt, waardoor de coureurs rijden met iets wat meer lijkt op het kart." Naar verluidt is de bolide dan ook wat instabieler dan haar voorganger, al zullen de bolides met de verwachte progressie al snel verbeteren. Voor het einde van 2022 zullen de bolides sterk verschillen van de exemplaren die we zagen tijdens de eerste onthullingen van het jaar.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"