Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de nieuwe Red Bull-Ford deal goed nieuws is voor Verstappen

Vanaf 2026 in het openbaar, maar ook de komende jaren al in de achtergrond, zal Red Bull samen gaan werken met Ford aan een nieuwe motor. Wat houdt het precies in?

Op vrijdag werd officieel wat eigenlijk al een klein beetje bekend was. Red Bull en Ford gaan samen in zee om in 2026 een gloednieuwe en hopelijk winnende Formule 1-motor ontwikkeld te hebben waarmee Max Verstappen kampioen moet worden. Maar hoe zit dat precies, want momenteel pronkt de naam Honda gewoon nog in de teamnaam van Red Bull. Wat betekent de nieuwe deal met Ford de komende jaren voor Verstappen?

Verstappen weet waar zijn motor vandaan gaan komen

Verstappen weet waar hij tot aan het einde van zijn huidige contract aan toe is. De Nederlander heeft een Red Bull-verbintenis die loopt tot maar liefst 2028. Geen enkele andere coureur weet al zeker dat hij in 2026, als er een nieuw F1-tijdperk begint, op de grid staat. Ford tekende een deal waardoor ze tot en met ten minste 2030 samen zullen werken met Red Bull aan de Formule 1-motor. Het 'technologische partnership', zoals de twee partijen het noemen, begint echter al vandaag de dag.

Hoe zit het met Honda?

De nieuwe motorreglementen gaan dus in 2026 in, maar natuurlijk moet de ontwikkeling van die nieuwe krachtbron al eerder op worden gestart. Sterker nog, in de achtergrond zijn alle partijen al hard aan de slag gegaan om de eerste testmotoren op de testbank te laten draaien. Nadat Honda in 2020 bekend maakte eind 2021 Red Bull te gaan verlaten, moest Red Bull op zoek naar een nieuwe partner. Men besloot bij het gebrek aan een goede nieuwe partner zelf aan de weg te gaan timmeren. Red Bull Powertrains werd opgericht. Gelukkig voor Red Bull werd de ontwikkeling van de motoren per begin 2022 bevroren en dus hoefde men niet zelf een hele nieuwe motor te ontwikkelen, want Honda beloofde haar intellectuele eigendom 'uit te lenen' aan Red Bull, waardoor men tot en met 2025 de huidige motor kan blijven gebruiken. Alleen het onderhoud moest Red Bull zelf doen. Red Bull kwam er achter dat dat nog niet zo'n heel makkelijk verhaal was, en mede door de successen van Verstappen in 2021, was Honda wel te porren voor een 'hernieuwde' samenwerking. Tot en met 2025 zullen de Japanners toch garant staan voor het onderhoud en eventuele betrouwbaarheidsoplossingen aan de motor. Daar verandert ook door de deal met Ford niets aan. De Honda-mensen blijven betrokken en zorgen ervoor dat Verstappen en co. tot en met 2025 piekfijne, geoliede en gesmeerde motoren tot hun beschikking hebben. De Japanners houden recht op het intellectuele eigendom en Red Bull kan geen info over de motor vergaren die ze na 2025 kunnen gebruiken voor bij het Ford-avontuur. Voor de komende drie jaar is Verstappen dus gewoon verzekerd van de diensten van Honda en is de motor gewoon minstens zo snel als hij afgelopen seizoen was. Wat dat betreft hoeft de Nederlander zich de komende drie jaar geen seconde zorgen te maken.

En dan Ford?

Vanaf 2026 zal Verstappen dus met het Ford-logo op zijn pak en auto rijden. Het partnership is echter al per direct begonnen, want de motor voor 2026 moet natuurlijk verder ontwikkeld worden. Op de achtergrond is Red Bull daar al enige tijd mee bezig en nu krijgt men dus hulp van Ford. Hoe gaat Ford precies Verstappen en Red Bull helpen met hun motor? Zelf leggen ze in hun berichtgeving de nadruk op de verduurzaming van auto-industrie en de Formule 1. Het autobedrijf is hard bezig om te elektrificeren. 50 miljard wordt er geïnvesteerd in die transitie. Vanaf 2026 moeten er namelijk 2 miljoen elektrische voertuigen per jaar van de Ford-band rollen. Ford wil de Formule 1 graag gebruiken om haar eigen auto's te verbeteren, maar ook andersom hebben ze expertise in huis die Red Bull goed kan gebruiken. Vooral op het gebied van de batterij, de hybride componenten en de software van de motor zal de Amerikaanse speler Red Bull de komende jaren gaan helpen. De komende drie jaar gaan de twee partijen dus hard aan de slag, eerst op de achtergrond, maar daarna zal Red Bull-Ford in ieder geval van 2026 tot en met 2030, dus vijf seizoenen lang, een begrip zijn in de sport. Ook AlphaTauri zal in die periode met Ford-motoren gaan rijden.

Ford-baas deelt ambities

Jim Farley, CEO en president van Ford Motor Company, benadrukt het belang van Ford bij de samenwerking met Red Bull. "Ford's terugkeer naar de Formule 1 met Red Bull toont aan dat we als bedrijf elektrificatie en softwarematige ontwikkelingen steeds belangrijker vinden. F1 is een kosteneffectief platform om te innoveren, ideeën en technologieën te delen en tientallen miljoenen nieuwe klanten bereiken." "We beginnen aan een nieuw tijdperk voor Ford. We doen mee in de Formule 1, de koningsklasse van de autosport, om samen met Red Bull te winnen", aldus Farley. Verstappen hoeft er dus niet op te rekenen dat Ford alleen maar voor Red Bull heeft gekozen omdat zij het beste team van het moment zijn. Nee, Ford wil winnen en dat geven ze aan door zich drie jaar voor het ingaan van de nieuwe motorreglementen al te committeren aan een nieuwe samenwerking. De komende twee jaar zal de Red Bull-coureur achter de schermen al gaan bouwen aan een goede relatie met de Amerikanen, zodat zij net als Honda de afgelopen jaren tot het gaatje zullen gaan om de Nederlander te voorzien van de best mogelijke krachtbron waarmee jaar in jaar uit voor de titel kan worden gestreden. Al met al weet Verstappen dat hij tot en met ten minste 2030 kan rekenen op een ijzersterke motorpartner van Red Bull. Dat is toch een lekker vooruitzicht.

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"