Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waarom de poleposition van Verstappen ondanks een gele vlag nooit in gevaar was

Tijdens zijn poleronde moest Max Verstappen van zijn gas vanwege de stilstaande bolide van Valtteri Bottas, maar uiteindelijk verbeterde hij zijn tijd nog wel. Mag dat? Ja, want hij hoefde niet naar de stewards. We leggen uit waarom.

Verstappen Imola Rain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Max Verstappen leek bezig te zijn aan een hele snelle ronde toen hij plots een gele schermen, een gele vlag zag en hij van het gas moest. Uiteindelijk drukte hij het gaspedaal toch weer helemaal in en snelde hij naar een nieuwe beste tijd, die uiteindelijk goed bleek voor de poleposition.

Het kreeg geen staartje en de Nederlander start de sprintrace op zaterdag dan ook vanaf de eerste startrij. Waarom kon hij zijn tijd zonder gevolgen verbeteren terwijl hij een gele vlag tegenkwam op zijn weg?

Wedstrijdleider bepaalt

De Alfa Romeo van Valtteri Bottas hield het tijdens Q3 voor gezien. De Fin moest zijn bolide parkeren op het gras naast de baan op weg naar de Rivazza-bocht. Verstappen was op dat moment bezig aan een ijzersterke ronde en was net begonnen aan de derde sector toen hij de eerste coureur was die de gele vlag tegen kwam.

Er hing echter slechts een enkele gele vlag en er werd dus niet met dubbele gele vlaggen gezwaaid. In de notities van de wedstrijdleider staat duidelijk dat dat betekent dat Verstappen zijn ronde niet af moet breken. Zijn rondetijd was bij een dubbele gele vlag namelijk gewoon geschrapt.

Bij een enkele gele vlag is dat niet nodig, deelde de wedstrijdleider in zijn notities. "Een coureur moet zijn snelheid bij een enkele gele vlag verminderen en voorbereid zijn om van richting te moeten veranderen. Het moet duidelijk zijn dat een coureur zijn snelheid mindert in de relevante minisector en/of vroeger heeft geremd."

Op de onboardbeelden wordt duidelijk dat Verstappen voldeed aan die eisen. Hij schakelde zelfs nog een versnelling terug, zoals op de beelden hieronder is te zien!

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x