Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de problemen van Verstappen groter zijn in Monaco en Azerbeidzjan

Max Verstappen was allerminst tevreden over zijn kwalificatie in de straten van Bakoe. De Nederlander kampte nog altijd met het probleem dat hem al het gehele seizoen parten speelt.

De derde plaats biedt kansen voor de race, maar Max Verstappen had op meer gehoopt op het Baku City Circuit. Net als in Monte Carlo moest de Nederlander ook teamgenoot Sergio Perez voor zich dulden en stond er geen maat op polesitter Charles Leclerc. Voor Verstappen beginnen de kwalificaties voorspelbaar te worden, met name op de stratencircuits. De RB18 van Red Bull doet niet wat hij wil, waarbij het hem met name ontbreekt aan een scherp insturende voorkant. "Dat is natuurlijk al het hele jaar een beetje het geval. Op stratencircuits is het nog erger, dat is niet top. We proberen daaraan te werken. Je wilt natuurlijk altijd verder naar voren staan, met een betere balans in de auto", blikt Verstappen terug voor de microfoon van onder meer RacingNews365. "Het was sowieso niet de balans in de auto die ik wilde hebben, al het hele weekend niet en ook tijdens de kwalificatie niet." Wederom was Perez sneller, maar de Nederlander tilt daar niet te zwaar aan: "Het kan gebeuren, dat is geen drama. Hoe het de afgelopen jaren was, dat was ook niet normaal." Daarmee doelt Verstappen aan zijn dominantie in de kwalificaties ten opzichte van zijn teamgenoten. RacingNews365 vroeg Verstappen of hij zijn auto bewust wat meer afstelt voor de race, wetende dat hij in de kwalificatie het niet gebolwerkt krijgt ten opzichte van Leclerc: "Nee, je gaat voor allebei. Het is lastig op dit moment om daar een goede balans in te vinden. Ik denk dat Ferrari in de race ook hard gaat. Misschien dat ze iets beter kunnen pieken in de kwalificatie maar ze zullen zondag ook gewoon sterk zijn." "Het is beter om twee auto’s vooraan te hebben, maar als ik me beter in de auto voel dan kan je ook de pole aanvallen. Dat is wat nu het probleem is." Red Bull beschikt wel over een hogere topsnelheid, maar Verstappen weet dat hij de Ferrari van Leclerc close moet kunnen volgen om daar gebruik van te maken: "Ik hoop dat het helpt, maar ze zijn heel sterk in de tweede sector. Als je daar een gat kunt slaan, dan maakt dat ook niet veel meer uit."

Verstappen legt uit waarom problemen groter zijn in Bakoe

Verstappen houdt van een auto die scherp instuurt en kan prima leven met een 'losse' achterkant. De RB18 gript juist aan de voorkant minder en dat hindert de Nederlander meer op de stratencircuits waar vertrouwen in de auto en een voorspelbare auto zeer belangrijk zijn, in combinatie met veel haakse bochten. "Het wordt iets beter, maar iedereen komt in een ritme. We moeten een stap maken om het maximale uit de auto te halen, dat is nu nog niet het geval." Red Bull werkt aan het probleem, maar een snelle oplossing is niet in de maak. "Er zijn bepaalde dingen die je wel aan kunt passen, zoals een andere kijk op de set-up. Maar hoe de auto gebouwd is, dat is lastig aan te passen dit jaar." "De auto is anders gebouwd, met een andere filosofie dan de afgelopen jaren. Met een nieuwe auto is het moeilijk om het direct goed te hebben. Je gaat werken en zegt 'ik wil dit en dit op de auto' en dat komt dan ook wel weer." Juist in de straten van Monte Carlo en Bakoe ondervindt Verstappen meer hinder van de tekortkomingen van zijn RB18. Hij legt uit waarom: "Het is niet zozeer dat de muur dichtbij staat, maar door het karakter van het circuit. Veel krappe 90 graden bochten. Dan heb je een auto nodig die heel snel draait. Maar nu kan ik die balans niet vinden tussen voor en achter."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'