Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Waarom de sensationele F1-terugkeer van Horner ver weg is

Christian Horner en Red Bull zijn nu officieel uit elkaar. Een terugkeer in de Formule 1 wordt echter geen ABC'tje voor de Brit.

Horner Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van Groot-Brittannië kondigde Red Bull plotseling aan dat CEO en teambaas Christian Horner op non-actief was gezet. De Brit was twintig jaar leider van het team uit Milton Keynes, maar moest wijken vanwege de magere resultaten. Laurent Mekies nam het stokje over, ook bij Red Bull Powertrains. Voor 2026 wordt immers voor het eerst een eigen motor gebouwd.

Red Bull moest echter nog een akkoord bereiken over de ontbinding van het contract van Horner. Dat is inmiddels gelukt, want maandag werd bekend dat Horner officieel bij Red Bull is vertrokken. Naar verluidt krijgt hij ongeveer zestig miljoen euro mee, inclusief een gardening leave van negen maanden. Dat betekent dat Horner begin 2026 – normaal gesproken in april – weer aan het werk zou kunnen gaan.

En dat is misschien nog wel de belangrijkste factor van het akkoord. Er wordt veelvuldig gesproken over een mogelijke terugkeer van Horner in de sport. Na zijn Red Bull-vertrek werd direct gesproken over een overstap naar onder meer Ferrari, Alpine en Cadillac. Er speelt echter nog niets concreets, en Alpine en Cadillac gooiden de deur al dicht. 

Niet eenvoudig

Een terugkeer wordt ook totaal niet eenvoudig voor Horner. Hij probeerde jarenlang aandelen te verwerven bij Red Bull, om zo bijvoorbeeld het pad van Toto Wolff te volgen. De Oostenrijker is mede-eigenaar van Mercedes en heeft een flinke vinger in de pap. Horner kreeg dat bij Red Bull echter niet voor elkaar, en de verkregen afkoopsom is niet voldoende om zich zelfstandig bij een ander team in te kopen.

Bovendien lijkt geen enkel F1-team momenteel open te staan voor een overname. Rond Alpine speelde dit het meest door het vertrek van CEO Luca de Meo, maar zijn opvolger François Prevost liet doorschemeren dat het team nog lange tijd zal blijven bestaan. Alpine mag dan wel met Mercedes-motoren gaan rijden, het merk probeert nog steeds te scoren in de Formule 1.

De grote vraag is dan ook of Horner een rol zonder aandelen wil accepteren. Als hij erop staat mede-eigenaar van een team te worden, zal hij langer zijn kansen moeten afwachten en lijkt een snelle terugkeer uitgesloten. Op zich bieden de reglementswijzigingen van 2026 misschien wel uitkomst, want er hangen veel vragen rond de krachtsverhoudingen tussen de verschillende leveranciers.

Stel dat een team als Alpine of Aston Martin opnieuw niet mee doet om de knikkers, blijft de rust dan bestaan? Wie weet zet men dan wel de deur op een kier voor een rol als teambaas. Op dit moment zal een terugkeer van Horner echter ontzettend moeilijk zijn als hij aan zijn wensen vasthoudt. Niet alle teams staan te springen om hem binnen te halen, en dat terwijl niemand zijn staat van dienst kan betwisten. Dat op zichzelf is echter niet genoeg.

Ook interessant:

Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.

Praat mee!

x
Red Bull Schumacher staat perplex van 'grandioze' Verstappen: "Dat moet ik terugnemen!"