Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de start cruciaal wordt voor Verstappen in Abu Dhabi

Max Verstappen wist zich verrassend naar de poleposition te trainen op het Yas Marina Circuit. Een betere uitgangspositie kan hij zichzelf niet wensen voor de race, maar de start gaat cruciaal zijn.

Een mooier affiche voor de Grand Prix van Abu Dhabi was niet mogelijk: WK-leider Max Verstappen op pole, met naast hem op de eerste startrij Lewis Hamilton. Beide titelrivalen op exact de posities die ze in het WK bekleden, maar wel met een groot verschil: de banden. Verstappen en nagenoeg al zijn concurrenten starten op de zachte band, maar niet Hamilton en Valtteri Bottas (6e). Alle ogen zullen gericht zijn op de start en niet alleen omdat sommigen een startcrash verwachten. Waarom is de start cruciaal voor Verstappen? Wij leggen het je uit.

Zachte band eerder op temperatuur, maar...

Als je kijkt naar de start zelf dan zouden Verstappen, Lando Norris en Sergio Perez een voordeel moeten hebben ten opzichte van Hamilton. De zachte band warmt sneller op en moet een voordeel geven van enkele meters bij de start. Dit biedt kansen bij de start zelf, maar ook in de openingsronde(n). De zachte band komt ook na de eerste bocht sneller op bedrijfstemperatuur, wat betekent dat er meer grip en tractie is. Het zou daarom voor Verstappen de kans moeten bieden om de leiding te behouden, maar ook voor de concurrentie van Hamilton om de Brit aan te vallen - niet in de laatste plaats voor Perez. Het behouden van de leiding is cruciaal voor Verstappen, want als hij klem komt te zitten achter Hamilton dan dreigen er problemen. Het voordeel van de zachte band in de openingsrondjes is dan verdwenen en Hamilton kan de pace gaan bepalen. De zachte band is minder slijtvast dan de mediums van Hamilton en ook nog eens gevoeliger voor oververhitting. Mocht de Red Bull-coureur klem komen te zitten, dan lopen de bandentemperaturen sneller op en neemt de slijtage toe. Het strategische voordeel voor de eerste stint wordt dan in een klap omgezet in een achterstand.

De leider bepaalt

Op het Yas Marina Circuit zien we weliswaar twee lange rechte stukken waarop DRS aanwezig is, maar het is vrij lastig om te volgen. Hierdoor is het aantal inhaalacties onder gelijke omstandigheden vaak laag. Pas als er verschil in bandencompounds of bandenslijtage is, zien we meer inhaalacties. Mocht Hamilton, of Norris, de leiding overnemen, dan kunnen zij de leiding bepalen. In het geval van Hamilton ligt dan niet alleen de leiding in het kampioenschap bij hem, maar ook het strategische voordeel. De medium banden gaan immers langer mee, waardoor de Brit kan spelen met het moment waarop hij zijn eerste pitstop maakt. Normaliter moet Verstappen eerder stoppen en als er een eenstopper gehanteerd wordt, betekent dit ook dat de Nederlander langer door moet rijden op zijn harde banden tijdens de laatste stint. Alle ogen zullen dan ook om meerdere redenen gericht zijn op de start en de eerste ronde. Voor Red Bull is het niet alleen te hopen dat Verstappen goed van zijn plaats komt, maar ook dat Perez eindelijk eens aan kan vallen. Mocht hij Hamilton passeren, dan heeft Verstappen een goede buffer tussen hem en Hamilton.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie