Een soapserie. Daar had het de afgelopen dagen wat van weg in de Formule 1-wereld. Probeer maar eens aan een leek uit te leggen dat vijf dagen na een race eindelijk een beslissing wordt genomen over of er überhaupt een beslissing moet worden genomen. Precies. Maar die beslissing is uiteindelijk genomen en ze hebben besloten dat er niets meer besloten hoeft te worden. Volgt u het nog? Maar waarom besloten de stewards dat er geen beslissing meer hoefde te worden genomen over de actie van Max Verstappen in Brazilië? Ze leggen het uit.
Het 'nieuwe' bewijs
Namens Mercedes schoven op donderdagmiddag en -avond drie mensen aan om te proberen de zaak tegen Verstappen heropend te krijgen. Sportief directeur Ron Meadows, hoofdstrateeg James Vowles en Trackside Engineering Director Andrew Shovlin. Namens Red Bull was het alleen Jonathan Wheatley, de sportief directeur, die de belangen van Verstappen behartigde. Mercedes moest met significant, relevant, nieuw en in eerste instantie onbeschikbaar bewijs op de proppen komen. Het team van Lewis Hamilton meende dat nieuwe camerabeelden, namelijk de onboard beelden van Verstappen en de beelden van zijn 360⁰ graden camera, daar aan voldeden. Ander bewijs waarvan zij dachten dat het voldeed aan de eisen had het team niet.
Het oordeel van de stewards
De stewards erkennen dat het bewijs inderdaad niet beschikbaar was ten tijde van het eerste onderzoek. Ook erkennen ze dat het bewijs inderdaad nieuw was. Tevens vonden ze de beelden relevant, want ze moeten erkennen dat ze op zondag al op zoek waren naar die beelden, die dus niet beschikbaar bleken te zijn op dat moment. Het bewijs deed dus aan drie van de vier voorwaarden, maar aan de vierde voorwaarde, 'significant', werd volgens de stewards niet voldaan. De stewards oordelen dat 'het significant zijn' een kwestie is van 'zou het de beslissing van de stewards kunnen veranderen?'. Ze nemen het voorbeeld van de Grand Prix van Oostenrijk in 2020, waar Lewis Hamilton op zondag een straf kreeg voor het negeren van gele vlaggen op zaterdag tijdens de kwalificatie. "Geen van de beschikbare beelden op het moment van de eerste beslissing toonden toen de gele vlag. De volgende dag, toen nieuwe beelden werden gedownload, was dat wel het geval. In dat geval veranderde dat de beslissing van de stewards en dus was het bewijs significant." Maar afgelopen weekend was dat niet het geval, leggen de stewards uit. "De stewards moeten vaak snel een beslissing nemen aan de hand van beperkte informatie. Op het moment dat de beslissing werd genomen vonden de stewards dat ze genoeg informatie hadden om een beslissing te nemen." "Als ze van mening waren dat de beelden (die Mercedes aanleverde als nieuw bewijs, red.) nodig waren voor een beslissing, dan hadden ze het incident simpelweg als 'under investigation' bestempeld en na de race beslist met behulp van andere beelden. Dat vonden ze echter niet nodig."
Conclusie
De conclusie van de stewards, bestaande uit Tim Mayer, Vitantonio Liuzzi, Mattero Perini en Roberto Pupo Moreno, is dan ook het volgende. "Mercedes vond dat het nieuwe bewijs genoeg informatie bevatte om tot een andere conclusie te komen." "De stewards oordelen echter dat er niets exceptioneels te zien is op de beelden dat heel anders is dan op de beelden die ten tijde van de beslissing beschikbaar waren. Er is niets te zien op de beelden dat de feiten fundamenteel wijzigt, maar ook niets wat de stewards niet zelf al hadden bedacht op zondag. Daarom is het nieuwe bewijs niet significant", zo sluit men af. En dus zal het onderzoek naar Verstappen niet worden heropend.
Meest gelezen