Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de toekomst van de Formule 1 er geweldig uitziet

Het is het jaar 2021. Zo'n tien maanden nadat er een pandemie uitbrak is ook de Formule 1 niet meer hetzelfde als destijds, maar toch is de toekomt van de Formule 1 er een om naar uit te kijken.

Maar eerst blikken we terug op het verleden. Het hybride tijdperk, dat in 2014 van start ging, moest ervoor zorgen dat de interesse in de Formule 1 zou toenemen bij de autofabrikanten. Hoewel de hybride motoren een prachtig staaltje techniek vormen, zijn ze niet de magische formule gebleken voor het aantrekken van nieuwe teams, nieuwe autofabrikanten en nieuwe motorleveranciers. We zagen Renault en Haas (terug)komen als teams en motorleverancier Honda ging een nieuw Formule 1-avontuur aan. Met de aankondiging dat die laatste partij de sport aan het einde van 2021 weer gaat verlaten, bleek toch wel dat er iets moest veranderen om de sport weer aantrekkelijk te maken. Buiten beeld zijn die veranderingen echter al in volle gang en daarom kunnen we smachtend uitkijken naar een nieuw Formule 1-tijdperk. Echter, de pandemie bemoeilijkte de situatie het afgelopen jaar enigszins, al bracht het tegelijkertijd de teams dichter bij elkaar. In gesprek met Sky Sports vertelt Formule 1-baas Stefano Domenicali hoe de koningsklasse van de autosport de coronapandemie denkt te overleven. "We beseffen maar al te goed dat de pandemie nog steeds gaande is. Daarom hebben we al wat maatregelen genomen en is de Grand Prix van Australië verplaatst. We moeten flexibel zijn en begrijpen dat we in het eerste deel van het seizoen nog last zullen hebben van de pandemie. Wat we de fans kunnen verzekeren is dat we er alles aan doen dat het seizoen gewoon plaatsvindt. We hebben alternatieven klaarstaan en we zijn flexibel." Ook afgelopen jaar pakten de Formule 1-bazen, toen nog met Chase Carey als CEO flink door en werd het fundament al gelegd voor een sport die de coronapandemie kan overleven. "Liberty Media heeft het goed gedaan en ze hebben de teams goed geholpen, dat was een geweldig gebaar." Zo werd de invoering van de nieuwe technische regels uitgesteld, terwijl het budgetplafond werd behouden en zelfs aangescherpt voor 2021. En daarmee krijgen we meteen een kijkje in de toekomst. Er wordt ingezet op een eerlijke en aantrekkelijkere sport. "Het budgetplafond is een zeer belangrijk element van waaruit we een goede start kunnen maken. Natuurlijk zullen er sponsoren niet blij zijn dat er dit jaar geen fans bij races kunnen zijn, maar ik ben positief ingesteld. Dit jaar is een transitiejaar, hoop ik, want als de crisis langer doorzet, dan is de toekomst wat minder rooskleuriger. Maar we hopen echt dat we aan het einde van het seizoen weer fans op de hoofdtribunes zien." Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Als de coronacrisis voorbij is, dan is er veel om naar uit te kijken. Er zijn verschillende aspecten van de toekomst van de sport waar Domenicali het warm van krijgt. Hij begint met het belangrijkste. "De coureurs. Daar zal de toekomst van de Formule 1 om draaien. Zij zijn de ziel van onze sport. Zij zijn de gezichten, zij zijn de ambassadeurs en zij zijn cruciaal voor de toekomst van de sport." Dat was niet altijd het geval, zegt de Italiaan. "In het laatste decennium hadden we niet vaak zoveel goede coureurs als we nu hebben. Daar hoeven we ons in de nabije toekomst dus geen zorgen over te maken", redeneert hij, voor hij het bruggetje maakt naar de 'nieuwe' teams. "Aston Martin keert terug in de sport. Dat is geweldig nieuws, het is een iconisch merk. Het feit dat ze F1 als platform willen gebruiken om het bedrijf een impuls te geven. Het is daarnaast ook geweldig dat Mercedes heeft bevestigd dat ze nog jaren in de Formule 1 gaan blijven." Het feit dat die teams zich committeren aan de sport, zegt genoeg over de nieuwe regels. Die doen hun taak nog voor ze zijn ingevoerd. "We hebben er de afgelopen jaren veel aan gedaan om ervoor te zorgen dat het systeem robuust genoeg is om de teams in leven te houden. De nieuwe regels, het budgetplafond, het fundament is er." Niet alleen de coureurs en teams - en de nieuwe geïnteresseerde partijen - zorgen voor een glimlach op het gezicht van Domenicali, ook verschillende landen en circuits staan te popelen om de Formule 1 in de toekomst te ontvangen. "Er is heel veel interesse, er zijn veel nieuwe plekken die Formule 1 in de toekomst willen hebben." "Het is aan ons om te bepalen wat na de coronacrisis de belangrijkste strategische vlakken zijn waarop we de sport verder kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd moeten we ervoor blijven zorgen dat de teams sterk en duurzaam zijn en het spektakel geweldig is. Een platform vol energie en enthousiasme, dat is de Formule 1 altijd al geweest, maar nu moeten we het naar nieuwe hoogtes stuwen." Tot slot moet de koningsklasse van de autosport de voorbeeldfunctie die het al jaren uitdraagt, vasthouden en uitbreiden. Niet alleen op technologisch gebied, maar ook als het aankomt op duurzaamheid en maatschappelijke vraagstukken. "We moeten blijven werken aan het feit dat de Formule 1 representatief is en nog meer waarde toevoegt aan de maatschappij. We moeten de verantwoordelijkheid nemen, de verantwoordelijkheid die we al op ons namen toen we de #WeRaceAsOne-campagne lanceerden, maar ook qua duurzaamheid moeten we goed met de autofabrikanten samen werken." "Ik ben dan ook optimistisch dat de toekomst van de sport zeer positief is. Alle elementen zijn er en we moeten er samen voor zorgen dat hetgeen wat we doen en hetgeen we uitdragen, nieuwe fans aantrekt die er eerst misschien niet waren. We bieden ze geweldige evenementen aan op het circuit, maar ook als sociaal platform moeten we een grotere rol gaan spelen in het leven van de fans, vooral de jonge generatie. Zij willen deel uitmaken van wat wij doen en middels nieuwe initiatieven gaan we ervoor zorgen dat iedereen betrokken raakt bij de sport."

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"