Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Toro Rosso-Honda's bijzonder sterk kunnen zijn in Japan

De belangrijkste race van het jaar voor wat Toro Rosso betreft, zit eraan te komen – en nee, het is niet de Grand Prix van Italië. Sinds 2018 werkt het Italiaanse broertje van Red Bull Racing samen met Honda, het in de afgelopen jaren zo voor schut gezette Honda. De Japanse krachtbronbouwer wil niets liever dan op het eigen Suzuka haar criticasters de mond snoeren.

Iedereen die eens met Honda te maken heeft gehad kent de strategie van de Japanners. Op eigen grondgebied gaan Honda’s om één of andere manier altijd net iets harder, grapte Force India-baas Otmar Szafnauer in Rusland. De Roemeen kan het weten – hij werkte in het verleden voor Honda.

Waar 2018 de generale repetitie is, zal 2019 ‘voor het echie’ zijn. Volgend jaar heeft Honda het niet alleen met Toro Rosso te stellen, ook grote broer Red Bull Racing wordt dan voorzien van motoren van Japanse makelij. Om zich zo goed als mogelijk voor te bereiden op 2019 voert Honda aan het einde van dit seizoen enkele updates in. Eén van die updates is de veelbesproken Spec-C motor. Pierre Gasly en Brendon Hartley mochten de nieuwe krachtbron al even aan te tand voelen op de vrijdag in Rusland en direct bleek waarom Honda er zo ontzettend blij mee is. Gasly vloog op het Sochi Autodrom, de Toro Rosso-Honda-met-Spec-C-motor was bijna ‘best of the rest’. Slechts Sergio Pérez, die rondreed met een geüpgrade Force India, wist voor Gasly te blijven. Toro Rosso-teambaas Franz Tost liep naderhand met een grote glimlach op zijn gezicht door de paddock. De nieuwe motor werd uit voorzorg afgelopen vrijdagavond uit de Toro Rosso gehaald: enkele bevestigingspunten tussen chassis en krachtbron moesten nog enigszins worden ‘geslepen’. De voortekenen zijn in ieder geval bijzonder goed – op een hogesnelheidsbaan als het Sochi Autodrom kon Gasly gelijk met de top van het ‘B-kampioenschap’ wedijveren.

Suzuka is dé plaats waar Honda uit moet blinken en voor minder dan een ruime puntenfinish zal de thuisfabrikant het niet doen. Gasly steekt in een sterke vorm en mag proberen om in Japan de nare nasmaak van Singapore (wagen gewoonweg niet snel genoeg) en Rusland (remproblemen) weg te spoelen met een nieuwe score. Hartley krijgt een lifeline aangereikt door middel van de nieuwe Honda-motor: hij moet alles op alles zetten om verlenging van zijn Toro Rosso-contract af te dwingen. Honda’s beste prestatie op het eigen Suzuka sinds haar herintrede in de Formule 1 is een elfde plaats, buiten de punten dus. Fernando Alonso wist het hok dat McLaren-Honda MCL32 was genaamd vorig jaar naar die positie te sturen. Honda-aangedreven wagens werden overigens in elk van de drie Japanse Grands Prix waaraan ze deelnamen op een of meerdere rondjes gereden. Honda heeft iets recht te zetten en de Japanse Grand Prix van 2018 is tot op heden haar beste kans om dat te doen. Er is één maar: Honda weet dat er nog het één en ander moet gebeuren omtrent het kalibreren. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat de Spec-C motor niet meegaat naar Suzuka, al zal Honda alles op alles zetten om dat scenario te voorkomen. Op welke plaats denk jij dat de Toro Rosso-Honda in Suzuka kan finishen? Laat het hieronder in de reacties weten!

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024