Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de tweede seizoenshelft nog razendspannend gaat worden

We kunnen inmiddels al met potlood invullen wie er zich op 26 november tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi Formule 1-kampioen van 2023 mag noemen. De echte spanning in het kampioenschap is terug te vinden achter de eerste positie van Max Verstappen. In de tweede seizoenshelft gaat dat nog wel even zo door, zo voorspelt Paul Stoddart in gesprek met RacingNews365.

In een exclusief interview met RacingNews365 bespreekt voormalig Minardi-baas en RacingNews365's F1-columnist Paul Stoddart de huidige stand van zaken in het constructeurskampioenschap na de eerste helft van het seizoen. Hij stelt hierbij hardop de volgende vragen: "Gaat Aston Martin haar achterstand kunnen repareren en weer wat meer tempo vinden? Gaat Mercedes consistente, goede raceweekenden afwerken? En dan McLaren: zij zitten er ook goed bij en kunnen ook voor de tweede plek vechten als ze de juiste afstelling vinden. Er zijn nog veel dingen die in dit kampioenschap moeten worden uitgevochten. En er zijn geen garanties wie waar gaat eindigen, op Red Bull na, want zij gaan beide titels winnen."

"Het enige wat we weten is dat Max en Red Bull kampioen gaan worden"

Paul Stoddart

Volgens de Australische zakenman kunnen we dus niet nu al zien wie er na Red Bull het beste team op de grid gaat zijn, en juist dat maakt dit seizoen spannend. "Het gevecht om plek twee tot waarschijnlijk zes is heel erg interessant. En het gevecht van plek zeven tot plek tien ook, omdat we echt niet weten hoe deze posities ingevuld gaan worden. Er zit niets tussen AlphaTauri, Alfa Romeo en Williams, al leek het laatstgenoemde team in België een goed weekend te gaan hebben, wat uiteindelijk een verschrikkelijk weekend werd. Dus de ene race staat Williams bovenaan in de achterhoede, daarna is het weer Alfa Romeo, met Zhou Guanyu in de top vijf", zo wijst hij op de kwalificatie in Hongarije. "Tijdens bepaalde sessies en over één ronde is hun tempo goed, maar ze lijken in de race terug te vallen." Alfa Romeo is niet het enige team dat last heeft van teleurstellende zondagen: "Hetzelfde geldt voor Haas", oordeelt Stoddart. "Het ziet eruit alsof ze het een beetje moeilijk hebben nu. Je weet het dus echt niet. Waarschijnlijk is het goed dat we halverwege nog niet weten in welke volgorde de laatste vier teams gaan eindigen en wie er op de plekken twee tot en met zes finisht. Het enige wat we weten is dat Max en Red Bull kampioen gaan worden."

"Jammer genoeg lieten ze Nico dat kampioenschap winnen"

Volgens de voormalig eigenaar van Minardi F1 kan je Red Bull in het huidige kampioenschap beter wegdenken. "Je moet kijken naar wie er tweede, derde en vierde staat. Het gaat duidelijk tussen Mercedes, Ferrari en Aston Martin. Ik denk dat ook McLaren hen gaat proberen bij te houden, dus misschien zijn het wel vijf plekken. Maar hoe we gaan eindigen in Abu Dhabi, dat is denk ik voor iedereen een gok. En dit kan weer zorgen voor wat hele spannende races tijdens de tweede helft van het seizoen." Voor nu lijkt het er bijna op alsof de teams achter Red Bull geen idee hebben hoe ze het gat naar het team uit Milton Keynes moeten dichten. Volgens de Australiër is dit niet hoe je moet denken. "Je moet Red Bull en Max aan de kant schuiven, want zij zijn niet in te halen. En ik weet dat het het doel van elk team is om daar te komen, maar ik zie eigenlijk niets veranderen tot de nieuwe reglementen hun intrede doen (in 2026, red.). We zagen de Red Bull-dominantie van 2010 tot en met 2013 met Sebastian Vettel. We zagen de dominantie van Lewis Hamilton van 2014 tot en met 2020. Ze hebben Nico Rosberg laten winnen in 2016, dat is exact wat het was", zo gooit hij een controversieel balletje op. "Sinds we grote regelveranderingen hebben, blijkt er daar altijd één team dominant uit te komen." "En ik denk dat Red Bull ondanks de gereduceerde tijd in de windtunnel de titel in '23 en '24 zal winnen zonder zich teveel zorgen te maken. In 2025 zou het anders kunnen zijn. Dus we hebben denk ik zeker nog anderhalf jaar (Red Bull-dominantie, red.) En ik wil niet zeggen dat dit saai is, want het gevecht voor de tweede plaats is absoluut het kijken waard. Daar is geen twijfel over mogelijk", aldus Stoddart.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel