Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de veranderingen bij de FIA voor meer vragen dan antwoorden zorgen

Donderdag werd duidelijk dat FIA-man Michael Masi vanaf heden niet langer de wedstrijdleider is in de Formule 1. Er worden verschillende wijzigingen gemaakt aan de structuur van de wedstrijdleiding, maar RacingNews365-journalist Dieter Rencken zet vraagtekens bij de manier waarop men met de situatie is omgesprongen.

In een videoboodschap maakte FIA-president Mohammed ben Sulayem afgelopen week wijzigingen bekend die naar aanleiding van de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi zullen worden doorgevoerd. Aan de ene kant zorgde dat ervoor dat de gemoederen wat bedaarden, maar aan de andere kant riep zijn aankondiging, die kwam aan de vooravond van de onthulling van de Mercedes W13, meer vragen op dan het antwoorden gaf. De veranderingen zijn welkom, maar komen ook veel te laat. Tegelijkertijd wordt de kern van de zaak niet aangepakt. De stewards spraken zich na race twee keer uit in het voordeel van de beslissingen van wedstrijdleider Michael Masi, waardoor dus twee keer werd geoordeeld dat hem geen blaam trof. Maar als hij onschuldig is, waarom mag hij dan niet aanblijven als wedstrijdleider? Als hij wel schuldig is, waarom mag hij dan wel binnen de FIA-gelederen blijven? Er is geen twijfel dat de safety car-procedures niet alleen opnieuw onder het licht moeten worden gehouden, omdat deze relatief oneerlijk kunnen zijn voor sommige coureurs, afhangend van hun positie op het circuit. Tegelijkertijd wordt er niet gekeken naar de rode vlag-regels, die net zo oneerlijk en misschien nog wel oneerlijker kunnen zijn. Deze kunnen namelijk zorgen voor een gratis pitstop, terwijl de coureurs tegelijkertijd schade aan hun wagen zonder gevolgen kunnen laten repareren.

Twee nieuwe wedstrijdleiders

De volgende vraag: hebben de FIA-stewards zich vergist in hun beslissingen na de race? Zo ja, zullen er sancties komen en wordt het juridische proces ook hervormd? Dit is van cruciaal belang, omdat de voorzitter van de stewards tijdens het raceweekend in Abu Dhabi ook zetelt in de World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de mondiale autosportbond. Als de stewards echter kunnen bewijzen dat ze handelden in lijn met de woorden en de spirit van de regels, dan betekent dat dat bepaalde bepalingen in het regelboek niet doen waar ze voor bedoeld zijn. Nogmaals: waarom wordt Masi uit zijn rol gezet als hij alleen de regels volgde zoals deze er staan? Als de regels inderdaad helemaal opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden, en niet alleen de safety car procedures, waar is dan de tijdlijn waarin dat moet gebeuren? Hoewel de benoeming van de twee nieuwe racedirecteuren goed nieuws is, toont het ook aan dat er een gebrek is aan diepgang wat betreft de F1-wedstrijdleiding. De basis van de functie van wedstrijdleider is in de verschillende raceklassen misschien hetzelfde, de nuances (en de regels) verschillen enorm. Je kan je afvragen hoe lang het duurt voordat de nieuwe wedstrijdleiders vertrouwd genoeg zijn om snelle beslissingen te nemen in de koningsklasse van de autosport. Artikel gaat verder onder de video

H-FArX73sV0

Nieuwe situatie kan voor meer verwarring zorgen

Heeft de Formule 1 niet geleerd van het overlijden van Charlie Whiting, wiens kalmte en uitgebreide kennis van de sport vele crises voorkwam? Ondanks dat Masi en twee anderen werden opgeleid als vervangers, waren ze allesbehalve goed voorbereid toen hij overleed. Wie, in de drie jaar dat Masi wedstrijdleider is geweest, is er opgeleid om zijn eventuele opvolger of vervanger te worden? En als consistentie het hoofddoel is van deze hervormingen - want daar was vorig jaar regelmatig een gebrek aan - waarom wordt er dan nu gekozen om twee roterende wedstrijdleiders in te zetten? Zij kunnen op verschillende manieren reageren op vergelijkbare situaties. Dat is nou eenmaal hoe mensen in elkaar zitten. Tegelijkertijd wordt er teruggegrepen naar Herbie Blash, voormalig rechterhand van Whiting, die nu speciaal adviseur wordt. Ik heb niets dan lof voor Herbie en zijn kwaliteiten, maar als F1 en de FIA echt stappen vooruit willen zetten, waarom grijpen ze dan terug naar het verleden door een Bernie Ecclestone-loyalist aan te stellen. Is er niemand binnen de FIA gekwalificeerd genoeg om die rol op zich te nemen? Ook dat zegt genoeg over het gebrek aan planning bij de FIA. Je kan het de huidige president echter niet schuldig nemen, aangezien hij pas net in de hot seat zit.

VAR-idee is niets nieuws

Er wordt weliswaar groots uitgepakt met de invoering van de Virtual Race Control Room, maar het concept is niets nieuws. Het is al lang en breed uitgeprobeerd door de FIA, zo heeft Christ Bentley, hoofd IT bij de autosportbond, verteld. Deze systemen zijn ontwikkeld om stewards tijdens de coronacrisis op afstand in contact te brengen met de wedstrijdleiding. Tijdens de 24 uur van Le Mans in 2021 werd dit systeem al gebruikt. "We hebben de nadruk van onze connectiviteit verlegd. Eerst draaide het vooral om het verzenden van data op afstand, maar nu laten we de mensen juist inschakelen op afstand", zo liet Bentley weten in een exclusief interview. "Dat is iets dat zo door zal gaan, want op deze manier hebben we al veel weten te bereiken." Aangezien zulke systemen al bestonden in juni 2021, waarom had de F1-wedstrijdleiding dit nog niet in gebruik genomen in december? En als dat wel al het geval was, waar doet men dan zo moeilijk over?

Hoe nu verder?

FIA-president Ben Sulayem liet op donderdag weten dat 'de procedures achter de safety car opnieuw zullen worden bekeken door de F1 Sporting Advisory Committee en dat wijzigingen voorafgaand aan de start van het F1-seizoen zullen worden gepresenteerd.' Maar alles wat ik hierboven heb geschetst, maakt het duidelijk dat alle F1-regels nog eens moeten worden bekeken, van top tot teen. Onder het mom van transparantie hoop ik dan ook dat de volledige, (hopelijk) gedetailleerde analyse, die de hele sport en niet alleen de gebeurtenissen tijdens de GP van Abu Dhabi omvat, publiekelijk wordt gedeeld.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"