Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Mexico 2023

Waarom Verstappen de schuld bij de FIA legt en de stewards hem gelijk geven

Meerdere coureurs, waaronder Max Verstappen, werden na de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Mexico onder de loep genomen omdat ze anderen in de weg zouden hebben gezeten in de pitstraat. Verstappen gaf aan dat de FIA dat over zichzelf heeft afgeroepen. Maar hoe zit dat en waarom lijken de stewards hem zowaar gelijk te geven?

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

We kennen allemaal de beelden wel uit kwalificaties waarbij bij het insturen van de laatste bocht auto's zich ophopen omdat de coureurs allemaal op zoek zijn naar vrije ruimte voor zich om een snelle ronde te rijden. Soms leidde dit tot gevaarlijke situaties vanwege grote snelheidsverschillen.

Daarom heeft de FIA eerder dit jaar een maximum rondetijd in het leven geroepen, hetgeen betekent dat je niet langer mag doen over een ronde dan rondetijd X die door de organisatie is vastgesteld. Rijd je bewust langzaam om een gat te creëren, dan loop je het risico die maximumtijd te overschrijden en op de vingers getikt te worden.

Mooi opgelost door de FIA, toch? Ja, maar vooral ook nee. Want ophopingen op de baan zien we weliswaar minder, maar het probleem heeft zich nu verplaatst naar de pitstraat. Nu is het bij het uitrijden van de pitstraat dat de coureurs inhouden, om vervolgens de marge die ze hebben laten vallen de gehele outlap te handhaven. Dat is waarom bijvoorbeeld Max Verstappen inhield in de pits op het Autodromo Hermanos Rodriguez.

Maar dat wist de FIA ook niet te waarderen, want zo zat hij alsnog auto's achter hem in de weg en dus volgde er een onderzoek. Verstappen snapte er niets van. De strekking van zijn boodschap: "Ze creëren dit toch zelf?" Met andere woorden: waar kunnen coureurs dan nog wél marges laten vallen?

Stewards accepteren pleidooi

Verstappen kwam een kleine twee uur na de kwalificatie met de schrik vrij toen hij te horen kreeg dat er geen straf zou volgen. De stewards laten in hun oordeel weten dat ze liever zien dat coureurs langzaam rijden bij het uitkomen van de pitstraat dan dat ze dat daadwerkelijk op het circuit doen. Omdat Verstappen en collega's goede bedoelingen hadden en de veiligheid hun prioriteit was, zijn ze niet bestraft.

Een belangrijke passage in de uitleg van de stewards mag niet over het hoofd worden gezien en die passage sluit aan bij wat Verstappen vol verontwaardiging al opperde: "We merken op dat er tegenstrijdige regels van kracht zijn. Enerzijds moeten de coureurs voldoen aan een maximum rondetijd op de baan, waardoor ze gaten (in de pits, red.) moeten laten vallen. Daar geldt echter de regel dat je te allen tijde moet voorkomen dat je onnodig langzaam rijdt of zelf onnodig tot stilstand komt."

Het kan haast niet anders of hier wordt op korte termijn naar gekeken, mogelijk met herzieningen van de regels tot gevolg.

Voorspel en win

Visual voorspelgame 2023

Wie wint de Grand Prix van Mexico 2023?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull werpt handdoek in Formule 1-titelstrijd