Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom de nieuwe Red Bull-vloer nu een zege is, maar later een vloek kan worden

In de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië is op het circuit van Silverstone een aantal upgrades gespot, terwijl de teams hun auto's verder ontwikkelen. Zo heeft Red Bull heeft een nieuwe vloer bij. Technische expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, neemt de nieuwste Red Bull-update onder de loep.

Verstappen FP1 Silverstone
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De constante ontwikkelingsstrijd binnen de Formule 1 is halverwege het lopende wereldkampioenschap voortgezet met diverse nieuwe onderdelen die zijn gespot tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Kampioenschapsleider Red Bull introduceerde een nieuw evolutionair pakket voor de RB20, al is deze niet van al te grote omvang. 

Het is in ieder geval een dubbele ingreep, die wordt gekenmerkt door een nieuwe profilering van de bodem ter hoogte van de onderste inlaten. Dit doet Red Bull om extra volume te creëren onder de Venturi-kanalen en tegelijkertijd een andere hoek aan de achterste rand van de onderste stroomverdelers te geven.

In beide gevallen zijn dit modificaties die de aerodynamische prestaties van de RB20 kunnen verbeteren. De updates zijn vooral met het oog op het genereren van een maximale effectiviteit in de hogesnelheidsbochten, die je in Silverstone veel vindt.

In essentie radicaliseert deze ontwikkeling de mogelijkheid van de auto om op een lagere rijhoogte te rijden en dus meer downforce te genereren. Deze verandering wordt dan ook gezien als de meest effectieve oplossing in de huidige strijd om het kampioenschap, maar deze keuze gaat niet overal effectief zijn. De 'Silverstone-update' gaat er namelijk toe leiden dat Red Bull nog minder concurrentie kan bieden op circuits, waar het niet mogelijk is om extreme setups te gebruiken wat betreft rijhoogte. Denk hierbij aan circuits als Hongarije en Singapore. 

Ferrari antwoordt

Ferrari heeft tijdens de eerste vrije trainingen een directe vergelijking uitgevoerd tussen de aerodynamische configuratie van vóór en ná Barcelona, om het precieze gedrag onder identieke set-up-condities te vergelijken.

Het team uit Maranello is de laatste tijd teruggezakt in de pikorde, nadat het het seizoen juist sterk was begonnen. De trainingen op Silverstone waren een goede gelegenheid om een vergelijking te maken van de sterke punten en de beperkingen van de twee auto's op specifieke punten van het circuit.

Wat duidelijk naar voren kwam in de tweede training was het feit dat de auto van Leclerc, die was uitgerust met de nieuwste configuratie, in een enkele ronde te lijden had, maar over een grand prix-afstand een consistentere snelheid had. Ferrari zal dus moeten kiezen: wordt het team een one-lap wonder, zoals de afgelopen jaren, of focust het meer op de langere afstanden, met als risicio dat het team verder naar achteren moet beginnen?

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'