Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom De Vries allesbehalve klaar is op het hoogste autosportpodium

Nyck de Vries zien we hoogstwaarschijnlijk niet meer terug in de Formule 1, maar naast de koningsklasse zijn er meer dan genoeg uitdagingen voor de Nederlandse coureur, die al lang en breed heeft bewezen wat hij waard is in verschillende wagens.

Kampioen in de Formule 2, wereldkampioen in de Formule E, punten in de Formule 1 en een half seizoen voor AlphaTauri: dat is de staat van dienst van Nyck de Vries in de afgelopen racejaren. Ondanks een vroege exit uit de koningsklasse van de autosport een cv om trots op te zijn en daarmee ook een cv dat hem genoeg kansen biedt. Hoewel De Vries eerst de schoolbanken weer induikt, wat hij onlangs aan RacingNews365 vertelde , zal hij ongetwijfeld spoedig weer terugkeren achter het stuur van een racewagen. Dat deed hij al kort op de Jack's racedagen in Assen, maar voor het echte werk nog niet.

Toekomst in endurance?

Veel coureurs kiezen een ander pad dan het Formule-pad in de autoracerij: het langeafstandsracen. Ook wordt dit vaak gecombineerd met lagere Formuleklassen, zoals De Vries ook heeft gedaan. Tussen 2018 en 2021 kwam hij meermaals uit in het FIA World Endurance Championship met Racing Team Nederland. Met datzelfde team, dat vanwege een witwasverdenking rondom mede-eigenaar en tevens ex Jumbo-topman Frits van Eerd is verdwenen, kwam De Vries ook tweemaal in actie in de prestigieuze 24 uur van Le Mans. Later deed hij dat ook met G-Drive en met TDS. Zijn beste resultaat in de iconische race? De vierde plaats in de LMP2-klasse, maar dat hij razendsnel en goed is in endurance heeft hij al dikwijls bewezen. Het vinden van een zitje in de WEC moet voor een coureur als De Vries geen enkel probleem zijn en er gaan al geruchten in de ronde dat er meerdere belletjes vanuit verschillende klassen zijn geweest.

Formule E of toch weer de F1?

De Formule E is ook ongetwijfeld een optie voor De Vries, die eerder al kampioen werd in de 'elektrische tegenhanger van de Formule 1'. Men kent hem daar, hij heeft een bewezen track record en veel ervaring met de elektrische wagens, die toch sterk verschillen van een F1-auto. Maar of hij dat wil, is een tweede. In principe heeft hij de Formule E wel 'uitgespeeld' met een kampioenschap op zak, maar ja, dat kunnen er altijd meer worden. En het betaalt wel lekker, naar het schijnt. De Vries is zeker niet de enige ex-F1-coureur die naar de elektrische klasse overstapt. Coureurs als Stoffel Vandoorne en Pascal Wehrlein gingen hem voor - en eigenlijk is hij er natuurlijk al actief geweest... Toch zal De Vries stiekem nog ergens hopen op een Formule 1-zitje, maar met een slechte reeks van 10 races bij AlphaTauri lijken die kansen zo goed als verkeken. Tenzij bijvoorbeeld Williams zich nog herinnert hoe De Vries knap in de punten reed in Monza en toch nog een coureur nodig heeft... Misschien als test- en reservecoureur? De voornaamste opties lijken echter het World Endurance Championship of de Formule E te zijn.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel