Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom een FIA-regel het Liberty-plan voor 2021 moeilijk maakt

De huidige regelgeving van de Formule 1 zal dit en komend jaar nog meegaan, voor er een nieuw wetboek wordt geïntroduceerd. Dat wetboek moet echter nog worden geschreven. Ondanks dat de tijd begint te dringen, staat er officieel nog geen letter op papier. Bovendien hebben de Formule 1-eigenaren last van een oude FIA-regel.

Hoe de Formule 1-auto's van 2021 eruit zullen zien, is voorlopig nog gissen. Menig beleidsbepaler liet zich in de laatste tijd uit over de reglementen die over twee jaar van kracht zullen zijn en meermaals werd er gesproken over auto's die elkaar makkelijker kunnen volgen, waardoor het inhalen wordt vergemakkelijkt. Liberty Media mag voor de eerste keer sinds het bedrijf de touwtjes in handen heeft een reglementswijziging coördineren en voorlopig gaat dat gepaard met een hoop beren op de weg. Bovendien worden er maar geen concrete plannen gepresenteerd, ondanks dat verschillende teambazen in Bahrein lieten weten de laatste gesprekken bevredigend te hebben gevonden. Liberty moet echter snel schakelen om niet in de moeilijkheden te komen.

Eén van de door autosportbond FIA opgestelde regels laat weten dat 'veranderingen in het reglement, die een behoorlijk effect hebben op de wagens', minstens achttien maanden van tevoren doorgevoerd moeten worden. Zodoende hebben de Formule 1-teams genoeg tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving. Ze hoeven immers niet halsoverkop een nieuw ontwerp aan te leveren, aangezien er in juni 2019 al bekend dient te zijn welke regels in 2021 gelden. Liberty Media zinspeelt echter op een alternatieve route. Men schijnt de nieuwe reglementen zo laat als mogelijk bekend te willen maken, om kleinere teams meer kans te geven. De achterliggende gedachte is als volgt: als er in juni 2019 al bekend is wat de reglementen voor 2021 zullen zijn, kunnen de grote, vermogende teams gelijk zakken vol geld in een nieuw project steken. Er zijn zelfs al doorontwikkelingsfases mogelijk, aangezien er zo vroeg duidelijk is wat voor wagen er moet worden gebouwd. Wacht Liberty met de bekendmaking, dan moet het eerste ontwerp een schot in de roos zijn. Kleinere, minder vermogende teams krijgen zodoende de kans om hun ontwerptalent te etaleren. Het trucje van Liberty Media klinkt misschien wel erg nobel, maar vooralsnog is het niet te realiseren als niet alle teams én de bond ermee akkoord gaan om de reglementen pas later te ontvangen. Logischerwijs zijn er een aantal teambazen die het idee wel zien zitten. Red Bull-chef Christian Horner toonde geen angst en pleitte er zelfs voor om de deadline te verschuiven van juni naar december 2019. Aangezien teams als Ferrari, Mercedes en Renault vermogender zijn, valt het te betwijfelen of zij akkoord gaan met een verschuiving. In dat geval zal Liberty Media razendsnel moeten handelen. Het Amerikaanse mediabedrijf heeft nog precies twaalf weken om een nieuw reglement te presenteren.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'