Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom een pole voor Verstappen in Zandvoort nog weleens heel lastig kan worden

In het Formule 1-seizoen van 2023 staat één ding centraal: Red Bull Racing is op de zondagen uiterst dominant. De Oostenrijkse renstal won alle races tot dusver. In de kwalificatie is het echter andere koek. Het is altijd nog maar de vraag of Max Verstappen en Sergio Perez hun RB19 op de eerste startrij weten te zetten. Ook in Zandvoort is een pole-ronde voor Verstappen of Perez verre van een zekerheidje, denken Tom Coronel en Ruud Dimmers.

Wie beknopt naar de kwalificatiestatistieken van de afgelopen twee edities van de Grand Prix van Nederland kijkt, valt direct op dat Max Verstappen zichzelf twee keer van de eerste startplaats voorzag. Maar wie iets verder in de cijfers duikt, ontdekt dat de verschillen klein waren. Heel klein. In 2021 wist Verstappen Lewis Hamilton nipt achter zich te houden en in 2022 voelde hij de hete adem van Charles Leclerc en Carlos Sainz in zijn nek. Kijkend naar de minimale verschillen van de afgelopen jaren in Zandvoort én het feit dat het veld dit seizoen in bijna alle kwalificaties enorm dichtbij elkaar zit, wordt het gissen wie er met de poleposition trofee vandoor gaat, stellen Ruud Dimmers en Tom Coronel in de meest recente aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast. Coronel vergelijkt de kwalificatie met een spelletje roulette. "Red Bull, McLaren, Mercedes, Ferrari... Ik denk dat het stuivertje wisselen wordt tussen de topteams gedurende het weekend." De coureur uit Eemnes vervolgt. "We hebben het ook gezien tijdens de eerste twee vrije trainingen in 2021. In de eerste vrije training was het Mercedes dat vooraan stond, in de tweede vrije training was het Ferrari. Max viel vorig jaar uit in de eerste training en stond negende in de tweede sessie. Dus als we even goed kijken hoe het er allemaal uitzag, dan was het echt wel heel spannend in de kwalificatie."

"Hij is niet zo maar in the pocket"

Volgens Coronel is ook het unieke baankarakter van Circuit Zandvoort van grote invloed op de startopstelling. Eén klein foutje wordt direct afgestraft. "Het is allemaal heel anders dan in bijvoorbeeld Spa-Francorchamps. Het is geen circuit waarvan je zegt, 'als je dominant bent, dan kun je het verschil nog veel groter maken.' De pole/winst is geen makkelijk één-tweetje, hij is niet zo maar in the pocket . Echt niet." Dimmers deelt de mening van Coronel, maar denkt dat één team weleens goed voor de dag kan komen tussen de duinen. "Ik denk dat de McLarens heel goed uit de hoek kunnen komen. Lewis erbij. Leclerc, als hij zijn dag heeft. Leclerc was vorig jaar ook het snelste in de vrije trainingen en hij kwam slechts 21 duizendste te kort. Verstappen, Leclerc en Sainz zaten vorig jaar binnen een tiende van elkaar. Tom, hoe veel is een tiende binnen de autosport?", vraagt Dimmers aan Coronel. Coronel klapt één keer hard in zijn handen en roept: 'klaar.' "Het hoeft maar een ukkiepukkie-foutje te zijn hé", aldus de autocoureur. "Maar één ding is zeker. Het wordt enorm spannend."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel