Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom er in 2022 mogelijk wel Honda-motoren achterin de Red Bull liggen

Wat brengt de toekomst voor Red Bull, Honda en Verstappen? Officieel luidt het antwoord daarop dat Honda aan het einde van 2021 afzwaait in de Formule 1. Red Bull en zusterteam AlphaTauri moeten op zoek naar een andere motor.

De zoektocht naar een motorleverancier in de Formule 1 wordt een moeilijke voor Red Bull. Mercedes liet op vrijdag op de Nurburgring weten dat het geen motoren gaat leveren aan het team van Max Verstappen. Daarmee is de situatie niet veranderd ten opzichte van enkele jaren geleden, toen Red Bull meermaals probeerde om Mercedes-motoren te krijgen - toen uit onvrede over de performance van motorleverancier Renault. De Mercedes-deur is dichtgegooid, waardoor alleen Renault en Ferrari overblijven. De Italianen staan niet te trappelen om een avontuur met Red Bull aan te gaan. In het verleden leverde het wel motoren aan zowel Red Bull (2006) en Toro Rosso (in totaal acht seizoenen), maar met Haas F1, Alfa Romeo én het eigen Scuderia Ferrari, zit de motorleverancier niet te wachten op een vierde team. Daarmee lijkt alleen een terugkeer naar Renault over te blijven, waarbij er heel wat water bij de wijn moet worden gedaan na de vechtscheiding van 2018. Zowel Red Bull als Renault weten dat ze mogelijk tot elkaar aangewezen zijn, want de F1-reglementen schrijven voor dat alle teams van motoren moeten worden voorzien. Dit is ook de reden waarom Cyril Abiteboul en Horner de laatste week opvallend positief zijn over elkaars organisaties. Abiteboul erkende wel dat hij verwacht dat Red Bull voor een 'plan B of plan C' kiest. En in dat plan staat Honda centraal. Dit omdat de komst van een nieuwe motorleverancier in 2022 uitgesloten is. Horner erkende in gesprek met o.a. RacingNews365 dat er een paar opties zijn, maar ook dat er eigenlijk maar twee echt serieuze opties lijken te zijn: Honda of Renault. "We houden alle opties open, waarbij we goede afwegingen maken voor onze toekomst. Voor het einde van dit kalenderjaar namen we een besluit. Duidelijk is dat we ook in 2022 over een competitieve motor moeten beschikken. De rol van de power units in deze auto's is cruciaal." Masashi Yamamoto, general manager van Honda Motorsports, erkent dat hij graag met Horner om tafel gaat over de toekomst. Officieel verlaat Honda de F1 omdat het wil werken aan een 'carbon neutrale' organisatie, een doel dat in 2050 gerealiseerd moet worden. Het F1-programma lijkt het team echter niet op te willen geven. "Met betrekking tot de Honda-fabriek en faciliteiten, daarover is nog geen besluit genomen. Daarover moeten we in gesprek met Christian (Horner, red.). Nog niets is besloten momenteel." Horner sluit op zijn beurt het Honda-hoofdstuk ook allerminst: "We moeten kijken naar de mogelijkheden om zo competitief mogelijk te zijn in 2022. We hebben de tijd om dat goed te onderzoeken." "Mercedes wil ons geen motoren leveren en er komen geen nieuwe motorfabrikanten bij in de Formule 1. Daardoor hebben we slechts twee potentiële leveranciers. Maar, zoals gezegd moeten we alle mogelijkheden onderzoeken. We willen geen klantenteam zijn. Onze doelstellingen liggen zeer hoog, we willen wereldkampioen worden. Dat is de reden dat Red Bull in de sport is. Daarvoor heb je een competitieve motor nodig", verduidelijkt Horner de ambities van Red Bull - dat ook weet dat het Verstappen verliest als er geen competitief pakket is in 2022. Toto Wolff wees er op de Nurburgring al duidelijk op dat Red Bull volgens hem helemaal geen nieuwe motor(leverancier) nodig heeft. Zijn uitlatingen, en die van Abiteboul, staven het vermoeden dat het Red Bulls grote plan is om samen met Honda verder te gaan. Het moet echter nog kijken naar de vorm. Neemt Red Bull de F1-motorentak van Honda over? Komt Mugen om de hoek kijken? Of wordt er een derde, onafhankelijke motorbouwer (zoals Ilmor) betrokken bij het project? Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"