Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Waarom F1-teams keiharde straffen eisen tegen Red Bull als schuld bewezen wordt

Los van de actie op de baan gaat het tijdens het weekend van de Formule 1 Grand Prix van Singapore maar over één ding: het vermeende gesjoemel van Red Bull met de budgetlimiet. De meeste teambazen zijn het hardgrondig met elkaar eens over de kwestie.

Verstappen Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull wordt er van verdacht dat het de budgetcaps van 2021 en 2022 fors heeft overschreden. De concurrerende teams eisen opheldering over de kwestie en als Red Bull daadwerkelijk schuldig wordt bevonden, eisen ze om uiteenlopende redenen ook zware straffen.

Hoewel niemand Red Bull schuldig acht voordat dat bewezen wordt, willen ze wel de onderste steen boven krijgen. Want, zo redeneren ze massaal, het voordeel is op meerdere vlakken enorm en die voorsprong neemt men nog langdurig mee.

Toto Wolff is duidelijk in gesprek met Sky Sports: "We rijden met oude onderdelen en we kunnen niet de ontwikkelingen doorvoeren die we graag door zouden voeren", zo begint hij, om vervolgens ook het persoonlijke (en daarmee het meest pijnlijke?) aspect te benoemen.

"We hebben binnen onze organisatie afscheid moeten nemen van 40 collega's en die worden allemaal gemist. Het is een enorme opgave om binnen de limiet te blijven, en als andere dat dan niet doen... Elk miljoen is een enorm nadeel."

Volgens Wolff gaat elk F1-team de mazen in de wet uitbuiten als een team in overtreding weg komt met enkel een lichte straf, wat die straf ook moge zijn.

Kleinere teams roepen FIA eveneens op tot ingrijpen

Teambaas Jost Capito wordt geciteerd door Motorsport-Total als hij aangeeft dat wat hem betreft dit soort overtredingen kwalijker zijn dan overtreding op de baan: "Dit heeft immers invloed op een heel seizoen."

Echter, hij vindt niet dat Red Bull de wereldtitel bij de coureurs moet verliezen als het team schuldig wordt bevonden: "Als je in 2021 te veel uitgeeft, heeft dat vooral een positief effect op 2022", vervolgt Capito, die straffen die van invloed zijn op het huidige kampioenschap wel passend zou vinden. "Als er regels zijn overtreden, moet de FIA daarom wel snel handelen."

Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur is het met zijn collega's eens dat deze kwestie geen speelruimte toestaat: "We moeten hier heel strikt in zijn. Als je 300 gram te licht bent, wordt je al gediskwalificeerd", zo plaatst hij het vermeende vergrijp in perspectief.

"Dus als dit werkelijk aan de orde is, moet de FIA ingrijpen. 200.000 dollar kan al genoeg zijn voor een flinke update waarmee tot een paar tienden per ronde gewonnen kan worden. En dat voordeel draagt een team voor meer dan één race met zich mee."

Ook interessant:

Waarom de coureurs de GP van Singapore de zwaarste race op de kalender vinden

De Grand Prix van Singapore is een bijzondere race op de kalender, onder andere doordat het een 'nachtrace' is. Het is compleet in contrast met de Europese races en vooral de laatst gereden race in Monza. De race op het Marina Bay Street Circuit wordt door de coureurs vaak gezien als de zwaarste race op de kalender. In deze video leggen we uit waarom.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Red Bull

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

43 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct