Red Bull wordt er van verdacht dat het de budgetcaps van 2021 en 2022 fors heeft overschreden. De concurrerende teams eisen opheldering over de kwestie en als Red Bull daadwerkelijk schuldig wordt bevonden, eisen ze om uiteenlopende redenen ook zware straffen. Hoewel niemand Red Bull schuldig acht voordat dat bewezen wordt, willen ze wel de onderste steen boven krijgen. Want, zo redeneren ze massaal, het voordeel is op meerdere vlakken enorm en die voorsprong neemt men nog langdurig mee. Toto Wolff is duidelijk in gesprek met Sky Sports : "We rijden met oude onderdelen en we kunnen niet de ontwikkelingen doorvoeren die we graag door zouden voeren", zo begint hij, om vervolgens ook het persoonlijke (en daarmee het meest pijnlijke?) aspect te benoemen. "We hebben binnen onze organisatie afscheid moeten nemen van 40 collega's en die worden allemaal gemist. Het is een enorme opgave om binnen de limiet te blijven, en als andere dat dan niet doen... Elk miljoen is een enorm nadeel." Volgens Wolff gaat elk F1-team de mazen in de wet uitbuiten als een team in overtreding weg komt met enkel een lichte straf, wat die straf ook moge zijn.
Kleinere teams roepen FIA eveneens op tot ingrijpen
Teambaas Jost Capito wordt geciteerd door Motorsport-Total als hij aangeeft dat wat hem betreft dit soort overtredingen kwalijker zijn dan overtreding op de baan: "Dit heeft immers invloed op een heel seizoen." Echter, hij vindt niet dat Red Bull de wereldtitel bij de coureurs moet verliezen als het team schuldig wordt bevonden: "Als je in 2021 te veel uitgeeft, heeft dat vooral een positief effect op 2022", vervolgt Capito, die straffen die van invloed zijn op het huidige kampioenschap wel passend zou vinden. "Als er regels zijn overtreden, moet de FIA daarom wel snel handelen." Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur is het met zijn collega's eens dat deze kwestie geen speelruimte toestaat: "We moeten hier heel strikt in zijn. Als je 300 gram te licht bent, wordt je al gediskwalificeerd", zo plaatst hij het vermeende vergrijp in perspectief. "Dus als dit werkelijk aan de orde is, moet de FIA ingrijpen. 200.000 dollar kan al genoeg zijn voor een flinke update waarmee tot een paar tienden per ronde gewonnen kan worden. En dat voordeel draagt een team voor meer dan één race met zich mee."
Meest gelezen